Oldal kiválasztása

Szövegírás: minden, amit 2024-ben tudnod kell róla

2022. febr. 13. | Szövegírás

A szövegírás a marketing egyik legfontosabb eleme. A szavak újrarendezésének tudománya, amellyel eladják a termékeket, a gondolatokat, az érzéseket. SEO, blog, public relations, reklám, közösségi oldalak, hírlevelek – az alábbiakban ezekről mind-mind szó lesz.

Szerintem nincs ember, aki ne hallotta volna azt az elkoptatott bölcseletet, miszerint egy kép felér ezer szóval. Oké. Kétségtelenül a képek fontosak, hiszen emlékezetesebbé tehetnek egy üzenetet. Mégis azt állítom, hogy a teljes mondanivaló közvetítéséhez elengedhetetlenek a szavak.

Önmagában egy kép szavak nélkül nagyon könnyen meghajlíthatja, torzíthatja a valóságot. Nézd csak meg ennek a cikknek a nyitófotóját! Röhejes, nem? Önmagában csak egy kisgyerek bénázása a Paintben. A cikk címe nélkül valószínűleg semmit sem jelentene számodra. Épp ezért szükséges a képhez a történetmesélés, a narratíva. Azaz,

kell hozzá szövegírás.

A legtöbb televíziós és nyomtatott reklám szöveg nélkül teljesen elveszítené a fő üzenetét. A Facebookon futó videók sokaságát eleve feliratozzák a készítőik. Ugyanis arra számítanak, hogy a felhasználó telefonján le vannak némítva az automatikusan induló videók. Szöveg nélkül pedig érthetetlen lenne a technikailag egyébként jól összerakott képanyag.

Nos, egy kicsit elfogult vagyok a szakmám iránt, ez kétségtelen. Ennek ellenére tényleg úgy gondolom, hogy

a szövegírás az egyik leértékesebb készség a mai marketing világában.

Még annak ellenére is ezt állítom, hogy évek óta olvassuk, halljuk, hogy most már minden kétséget kizáróan jön a videós tartalom egyeduralma. Aztán az írás és vele együtt az olvasás köszönik szépen, azóta is jól vannak. Az értékesítési szövegírás, a reklámszövegírás, vagy közvetetten a blogírás és a SEO-szövegírás évről évre sokmilliárdos bevételeket eredményez a cégek számára.

Ez a bejegyzés ezt a hihetetlenül értékes kommunikációs módot mutatja be neked.

Mielőtt azonban sorra vennénk, hogy milyen lehetőségek rejlenek ebben a nagyszerű marketingkészségben, válaszoljuk meg a cikk fő kérdését!

Mi a szövegírás?

A szövegírásnak annyi definíciója lehet, mint égen a csillag.

Például ez: A szövegírás a látható betűk vagy karakterek kialakításának aktusa, vagy – ha valaki komolyabb szinten műveli – művészete.

Esetleg ez: A szövegírás egy olyan tudomány, amelynek célja, hogy gondolatainkat leírt szavak formájában eljuttassa valakihez.

Valami ilyesmit jelentene tehát a szövegírás eredetileg. Persze pontosan tudom, hogy te nem azért kattintottál erre a cikkre, hogy gagyiegyszerű, hétköznapi dolgok meghatározását olvasgasd. Szóval gyorsan lépjünk túl az írás kőkorszaki alapdefinícióján, és forduljunk rá a lényegre.

Copywrinting – A marketing egyik legkritikusabb eleme

A szövegírás szónak van egy olyan értelmezése is, amely túlmutat a fenti, funkcionális értelmezéseken. A jelentésváltozás érzékeltetése miatt gyakran szokták az angol copywriting szót használni szinonimájaként.

A kifejezés egyébként a marketingiparból származik. Eredetileg a reklámszövegek profi megírását jelentette. Azonban a szövegírás világa ma már messze túlmutat a direkt reklámszövegeken és a nyomtatott anyagokon. A copywriting számos területe kelt önálló életre, kisebb, vagy nagyobb mértékben ugyanazt szolgálva, amit a reklámszövegek.

Meghatározásának többféle verziója is létezik, de mindegyik megközelítés kb. ugyanazt írja le, csak egy kicsit másképp. Azaz:

A szövegírás/copywrinting olyan tartalomírás, amelynek célja a cselekvésre való felhívás.

A szövegírás célja tehát a figyelem, az érdeklődés felkeltése, az új vágyak előcsalogatása és a cselekvés kiváltása. Célcsoporttól és csatornától függően ez különböző módon érhető el.

A szövegírás a marketing egyik legkritikusabb eleme. Az interneten olvasott szövegek nagy része copywriterek terméke. Ezek közé tartozik a legtöbb weboldal, a webshopok termékleírásai, a feliratkozóoldalak szövegei. Ide sorolandók a regisztráció után kapott e-mailek, sőt a letöltött PDF-ek. Vagy azok a blogcikkek is, amelyeket sokszor élvezettel olvasol.

Mi NEM szövegírás?

A marketingalapú szövegírás központi gondolata tehát a cselekvésre való ösztönzés. Ez az, ami megkülönbözteti a többi szövegtípustól. Éppen ezért a copywrinting

  • NEM újságírás,
  • NEM szépirodalmi könyvírás, vagy regényírás,
  • NEM naplóírás, vagy egyszerű bloggerkedés.
  • Még akkor sem, ha ezeket a kifejezéseket nagyon sokan összemossák.

Én többek között újságírói diplomával is rendelkezem. Pontosan tudom, hogyan kell megírni egy cikket, elkészíteni egy interjút, vagy összeállítani egy sajtóközleményt. Sok olyan emberrel dolgoztam és dolgozok együtt, akik évtizedes tapasztalattal rendelkező, hihetetlen jó szakemberek. Újságírók. Csodálatos tudásuk ellenére mégsem tudnak csípőből megírni egy marketingszöveget. Mert egyszerűen másfajta gondolkodásmódot igényel a kettő.

Vannak olyan barátaim is, akik könyvet, regényeket írnak. Félelmetesen sok betű jön ki a kezük alól. Mégsem nevezhetők copywriternek. Mégsem tudnának jól megírni egy értékesítési oldalt, ugyanis az teljesen más műfaj.

Szóval még egyszer:

Egy marketingcéllal rendelkező szövegnek elsősorban nem az a célja, hogy szórakoztasson vagy elmondja az olvasóknak a híreket. Hanem az, hogy cselekvésre ösztönözzön.

Olyan cselekvésre kell csábítania az olvasót, amely segít abban, hogy előrébb lépjen valamilyen értékesítési csatornában. Ezért elengedhetetlen, hogy egy jó szövegíró ne csak írni tudjon, hanem ismerje a marketing céljait, eszközeit, megoldásait is.

A tartalommarketing és a szövegírás közötti különbség

Mielőtt belefolyunk a szövegírás rejtelmeibe, fontos pár mondatban még azt is tisztázni, hogy mi a különbség a tartalommarketing (content marketing) és a copywrinting között. Mert végülis mindkettő valamilyen tartalmak készítésére utal. Szóval picit ködös ez az egész, ugye?

Ha szabad ilyen csúnyán és leegyszerűsített módon érzékeltetni a különbséget, akkor a tartalommarketing egy gyűjtőfogalom. Azaz számos formája lehet:

szöveges tartalom – Pl.: blogbejegyzés

audio tartalom – Pl.: podcast

videós tartalom – Pl.: YouTube videók

Célja, hogy a különböző új tartalomtípusokkal hosszú távon ügyfeleket hozzon egy vállalkozásnak. A tartalommarketing a termékeket, szolgáltatásokat, vagy információkat kereső felhasználókat közvetlenül a tartalomszolgáltatóhoz irányítja. Az ismétlődő megjelenések segítségével fokozatosan meggyőzi a potenciális ügyfeleket arról, hogy az adott vállalkozás megbízható.

A szövegírás is a tartalomalkotás egyik formája. De ez csupán egyetlen dimenzióját használja a tartalommarketingnek. Meg fogsz lepődni: az írott formát.

Amíg a tartalommarketing célja a hosszú távon elérhető konverzió, addig a szövegírás célja jellemzően az, hogy meggyőzze a felhasználót arról, hogy azonnal tegyen valamilyen lépést. Tehát:

A tartalommarketing hosszú távú értéket biztosít, míg a szövegírás legtöbbször azonnali cselekvésre ösztönöz.

Miért van szükség szöveges tartalomra a weboldaladon?

Mert ez a leglapvetőbb tartalomtípus

Teljes nyugodtsággal kijelenthető, hogy a szöveges tartalom a weboldalak alapja. Még akkor is, ha a vizuális elemek kétségtelenül egyre jobban számítanak. Azonban a fő ok, amiért az emberek felkeresnek egy webhelyet, még mindig az, hogy olvassanak. Olvassanak egy cégről, egy termékről, egy hírről. A honlapon bemutatott szavak tehát a mai napig rettentően fontosak.

Mert a szavak tudják az egyik legmélyebb benyomást tenni a felhasználóra

Egy jól beállított termékfotó meg tudja ragadni az érdeklődő figyelmét, de nem fogja vásárlásra késztetni. Arra csak a copywriting lesz képes. Az első, képi benyomás után a szöveg lesz az, ami eloszlatja a termékkel kapcsolatos kételyeket, megválaszolja a leggyakoribb kérdéseket. Szintén a szöveg fogja elmagyarázni, hogy hová kell kattintani és mit kell tenni ahhoz, hogy a vásárlás megtörténjen.

A keresőoptimalizálás miatt

A SEO nagyon fontos a digitális marketing világában. Ha jó helyre akarsz kerülni a Google keresőjében, akkor bizony jól megírt szövegre van szükséged. Ez tényleg ennyire egyszerű.

A keresőmotorok alapvetően a weboldaladon található szövegekből gyűjtik a legtöbb infót. Ez a tartalomtípus a legfontosabb a számukra.

Igazából, még a honlapra feltöltött fotóidnak is tartalmazniuk kell egy minimális szöveget, hogy az információkra éhes keresőmotorok értelmezni tudják azt.

Szóval lehet, hogy egy kép felér ezer szóval. Ez tök jól hangzik. De valójában pont fordítva van: jelenleg az interneten még a képek mögött is szöveges tartalmak állnak.

A szövegírás típusai

Most, hogy alapszinten tisztáztuk a szövegírás fogalmát, merüljünk el azokban a részterületekben, amelyeket egy online marketing iránt érdeklődő embernek ismernie kell.

Sokan azt hiszik, hogy minden író ugyanolyan készségekkel rendelkezik, csupán az egyik ügyesebb, a másik meg kevésbé jó. Pedig ez nem így van. Nem ennyi a különbség. Épp ebből a félreértésből fakadnak azok a problémák, hogy egy bloggerrel akarnak megíratni egy értékesítési oldalt, vagy egy SEO szövegíróval egy sajtóközleményt.

Meg fogsz lepődni, hogy a szövegírásnak milyen sok különböző területe létezik. Bár egyes csoportok között elmosódnak a határok, de nem mindegy, hogy milyen szövegre milyen szövegírót alkalmazol.

Az elmosódó határvonalak miatt nem igazán hallani olyan „vegytiszta” szövegírókról, akik kizárólag a szövegírás egyetlen részterületére specializálódtak. Ugyanez az oka annak, hogy a szövegírás fajtáit elég nehéz csoportosítani. Pontosabban többféleképpen is lehet. Egy típus akár több kategóriába is beletartozhat.

Az alábbiakban mutatok neked egy csoportosítási formát, amivel próbálom a lehető legjobban lefedni a copywrinting különböző területeit.

Vágjunk akkor bele.

Marketing szövegírás

A marketing szövegíró olyan írott tartalmakat hoz létre, amelyek egy meghatározott közönségnek szólnak és valamilyen egészen konkrét eredményt (cselekvést) próbálnak elérni.

Miért fontos a marketing szövegírás?

Nem nehéz belátni, hogy az interneten ma már iszonyatosan sok a tartalom. Emiatt a felhasználókban kialakul a „tartalomsokk” érzése, a tudatalattijukban pedig bekapcsol az un. reklámvakság. Épp ezért lett hihetetlenül fontos készség a marketingcélú szövegírás. Ugyanis az emberek többsége újra és újra ugyanazokat a felületeket nézegeti a nap folyamán, ezt kihasználva pedig egy jó szövegíró remekül meg tudja őket szólítani a céljainak megfelelően.

Egy információzajos környezetben nagyon nehéz kitűnni. Az internet hőskorában még lehetett eredményeket elérni hétköznapi, általános szövegekkel, de ez ma már nagyon ritka. Ebben a helyzetben az egyik legjobb módja annak, hogy mégiscsak kiemelkedj a tömegből a kifogástalan marketing szövegírás.

A tartalomsokk ellenére az írott szöveg még mindig elengedhetetlen a marketingben. Ha nálad fontos szerepe van a figyelemnek, a tartalomnak, akkor létfontosságú, hogy olyan szakemberek támogassák a munkádat, akik képesek profi tartalmakat létrehozni. Képesek jó marketing szövegeket írni.

Hogyan írj marketing szöveget?

Ennek a cikknek nem az a célja, hogy lépésről-lépésre útmutatót nyújtson egy marketing szöveg megírásához. Ennek ellenére az alábbiakban röviden felsorolom, hogy milyen fő szempontokat kell szem előtt tartanod, ha ilyen szöveget készítesz.

  • Ismerd meg a célközönségedet

Az első és legfontosabb, hogy ismerned kell az olvasóidat. Az ideális ügyfélprofil elkészítéséről rengeteg anyagot találsz az interneten. Fontos, hogy minél több véleményt olvass az ügyfeleidtől, hogy jobban megértsd a problémáikat, vágyaikat. Ugyanis mindig arról kell írnod, ami az olvasóidat foglalkoztatja. Tehát nem magadról.

  • Végezz kutatómunkát a piacon

Az ideális ügyfeled/olvasód mellett szélesebb értelemben is ismerned kell a piacot, amiről írsz. Ha szövegíró vagy, akkor ebben nagy segítségedre lehet a megbízód. Lehet, hogy elég beszélgetned vele egy kiadósat. Ha viszont saját magadnak készíted a szöveged, vagy a megbízód sem ismeri eléggé saját területét – ilyen is van sajnos – akkor időt kell szánnod erre a kutatásra.

Bár a piackutatás nélkülözhetetlen a jó szöveg elkészítéséhez, ennek ellenére nem kell ettől a lépéstől megijedni. Hacsak nem valami egészen speckó témáról szeretnél komoly részletességgel írni, akkor nem kell erre a munkára hosszú napokat szánnod. Ha átnézed a témában publikáló magyar és külföldi oldalakat, megkeresed az iparág friss összefoglalóit, akkor a nap végére gyakorlatilag felkészültebb leszel, mint az olvasók döntő többsége.

  • Határozz meg egy célt

A marketing szövegírás esetében elengedhetetlen, hogy egész pontosan tudd, mit akarsz elérni. A szövegírás végső célja a cselekvésre ösztönözés (lásd még lentebb: CTA). Könnyen belátható, hogy ez csak akkor fog működni, ha világos céljaid vannak.

Mire szeretnéd ösztönözni az olvasóidat? Regisztráljanak? Keressenek fel egy másik oldalt? Kezdjék el követni a közösségi oldaladat? Látogassák meg a fizikai üzletedet? Döntsd el, még mielőtt leütöd az első betűt!

  • Írj kattintásra ösztönző címet

A főcímek a szöveges tartalmak legfontosabb részei. Miért? Mert 10-ből 9 ember csak a címeket olvassa el. Ha pedig az nem érdekes számára, akkor esélyt sem ad a további mondatoknak.

Szóval a cím kiválasztása kardinális kérdés: legyen rövid, figyelemfelkeltő, kíváncsiságot kiváltó. Viszont óvakodj az un. clickbait címektől, mert azt már mindenki unja, és nagyon rossz üzenetük van. (Példa egy clickbait címre: „Sírni fogsz, ha megtudod, mi történt ezzel a 8 éves kislánnyal”)

  • Használd a célközönség nyelvezetét

Ha már túl vagy a piackutatáson és ismered a célközönségedet akkor jöhet az írás. Viszont kulcsfontosságú, hogy olyan szavakat és kifejezéseket használj, amilyeneket a célcsoportod. Tudnod kell, hogy milyen szavakra rezonál a közönséged.

Valakiknél működik a magázódás, valakiknél nem. Van, amikor bátran használhatsz pár idegen kifejezést, és van, amikor ez kifejezetten árt. Valamikor belefér a jogászok bikkfanyelve, valamikor viszont azonnali elkattintást eredményez.

  • Legyél tömör, világos, érthető

A felesleges szavak felhígítják az üzeneteidet, ezért legyél rövid és lényegre törő. Tudom, néha nehéz megfelelni ennek az elvásárnak, ezért érdemes munkánk végén újraolvasni az anyagunkat és kiírtani azokat a részeket, amelyek csak töltelékként funkcionálnak.

Általános hiba, hogy sokan tekervényes, hosszú mondatokat írnak. Ez valószínűleg a magyar nyelv sajátossága. Azonban törekedned kell a lehető legrövidebb mondatkra. Nézd csak meg a hatékony szövegeket: rövid mondatok, rövid bekezdések.

  • Használj CTA-t

Elérkeztünk a marketing szövegírás lényegéhez. Minden marketing alapú tartalomba kell egy cselekvésre ösztönző rész. Ezt CTA-nak hívják, ami a Call to action rövidítése.

A CTA lehet egy gomb, egy link, egy feliratkozó űrlap, vagy bármi hasonló. Vannak tesztelt kifejezések, amelyeket biztonságosan használhatsz a szövegeidben. Ezek közé tartozik például az „igyenes” szó – ki ne szeretne valamit ingyen, ugye? Vagy a „most” – általában mindenki mindent azonnal akar.

Mutatok néhány példát.

A legtöbb weboldal nyitóoldalán azonnal szembe jön velünk egy CTA. Így van ez a Tasnádi & Co. honlapján is. A cselekvésre ösztönző gombokon egy rövid, de szép kerek mondat látható. Benne a bűvös szóval: ingyenes. Írhattak volna annyit is, hogy „Konzultáció”, vagy „Részletek”, de ilyet már egyre kevesebben használnak.

A BOOM Marketing oldalán is igyekeznek olyan gombfeliratokat használni, amelyek egy konkrét cselekvésre utalnak. A „Megrendelés” helyett például a „Csináljátok meg helyettem” felirattal bátorítják döntésre a potenciális megrendelőt.

Kreatív Kontroll egyik megrendelőoldalán is beszédes a CTA. Ráadásul a kurzor mozgására a „Most” varázsszó is megjelenik a nyomásra váró gombon. Sőt, ha az ajánlat nem lenne elég meggyőző, egy picit lejjebb rögtön ott a következő felszólítás: „Tedd meg a 0. lépést”. Elég konkrét, nem?

Hogy melyik CTA mennyire eredményes, azt nyilván csak az említett oldalak üzemeltetői tudják. A lényeg most csak annyi, hogy lásd: egyértelműen jelezned kell a felhasználóknak, hogy milyen lépést vársz tőlük. Ne feledd, a legtöbb esetben nem kapod meg azt, amit nem kérsz!

Közösségi oldalakon használt szövegírás

Számos különböző közösségi oldal létezik, amelyeken kommunikálhatsz a közönségeddel. Ha szeretnél hatékony lenni, akkor ebben az esetben sem nélkülözheted a kutatást. Az lesz a legfontosabb feladat, hogy kiderítsd, melyik platformon tartózkodnak a legtöbbet az ideális ügyfeleid. Ha már tudod, hogy az ügyfeleid jellemzően hol töltik az idejüket, akkor könnyebben meg tudod írni a számukra megfelelő üzeneteket.

A szövegírók a közösségi oldalakra készített szövegekben néhány olyan extra elemet is használhatnak, amelyeket más felületeken kevésbé. Íme néhány:

  • Emojik

Az emojiknak nagy szerepe van a közösségi oldalakon. Egy-egy jópofa karakter teljesen megváltoztathatja egy mondat jelentését. Mutatok erre két példát.

Egyik: „Hát ez nagyon szuper, kijött a banda új albuma 🤮

Másik: „Hát ez nagyon szuper, kijött a banda új albuma 😍

Ha nem figyelünk, könnyen beleeshetünk abba a hibába, hogy túl sok emojit használunk, ami miatt a szövegünk úgy fog kinézni, mint egy karácsonyfa. Nem szabad átesni a ló túloldalára. Egy felkészült szövegíró érzi, hogy milyen mértékben indokolt az emojik használata. Elsősorban akkor érdemes emotikonokat használni, ha azok a szöveghez képest plusz információt továbbítanak, vagy segítenek a tartalom tagolásában.

  • Lazább hangnem

A közösségi oldalakra írt tartalmakat nem úgy olvassák a felhasználók, mint egy könyvet, vagy egy szakmai blogot. Ezért simán belefér – sőt, legtöbb esetben ajánlott – a lazább hangnem, az élő beszédet tükröző megfogalmazás.

Tök jó példa erre a Marketing Commandó Facebook-oldala. Kikopiztam neked néhány rövidebb posztjukat, hogy lásd mire gondolok.

(Amúgy ki írja Wolf Gáborék posztjait? Én néha tök jókat röhögök rajtuk.)

  • Szimbiózisban élő szöveg és kép

A közösségi oldalakon a szöveg legtöbbször valamilyen képpel párosul, azzal együtt értelmezhető. Ebben az esetben tehát nem elég, ha a szövegíró csak a szavakat tudja megfelelően formálni. Tudnia kell használni a vizuális kiegészítőket is. A közösségi oldalakon a képnek hasonló funkciója van, mint egy blogbejegyzésben a főcímnek. Ez az, ami megragadja a figyelmet és elérheti azt, hogy a felhasználó elkezdjen foglalkozni a szöveges tartalommal is.

  • A poszt maga a CTA

A közösségi oldalakon megosztott posztok többsége nagyon sokszor kattintható linkkel záródik, amely általában közvetlenül egy céloldalra irányít. Gyakorlatilag a poszt maga a CTA. Ha pedig egy hirdetésről van szó, akkor ennek aránya valahol 99% körül lehet.

  • Rövidebb szövegek

Bár ma már rengeteg az ellenpélda – főleg a LinkedIn-en -, azonban alapvetően még mindig tartja magát az állítás, miszerint a Facebookon és társain rövidebb szövegekben érdemes gondolkodni. Ez viszont nem jelenti azt, hogy elég pár odavetett szót írni! Sokszor jóval nehezebb rövidebb formában hatásosnak lenni, mint egy egész oldalnyi szöveggel.

Kreatív szövegírás

A kreatív szövegírás szintén egy olyan kifejezés, amit százan, százféleképpen értelmeznek. Az az igazság, hogy lassan minden írást kreatív szövegírásnak neveznek, ami valójában nem az.

A kreatív szövegírás valahol a copywriting és a művészet határán egyensúlyoz. A legfontosabb különbséget talán így lehet összefoglalni:

Amíg a szövegírás feladatközpontú, addig a kreatív szövegírás olvasóközpontú tartalmakat jelent.

Nem fogsz örülni, de tovább bonyolítom a helyzetet. Ugyanis fontos különbséget tenni a kreatív szövegíró és a kreatív író között is.

A kreatív szövegíró reklámszövegeket ír és olyan tartalmakat, amelyek nem azonnal, hanem hosszabb távon hatnak az ügyfelek érzelmeire. Eközben a kreatív író terepe inkább a könyv, ahol akár versek, novellák formájában is szabaddá engedheti a fantáziáját. Szóval a lényeg valahogy így hangzik:

Egy kreatív író teljesen szabadjára engedheti a fantáziáját, ezzel szemben a kreatív szövegíró csak az ügyfél, a megrendelő, vagy a célközönség által szabott szélesebb határok között élvezheti ezt a szabadságot.

Ebben a rövidke fejezetben én kimondottan a kreatív szövegírásra koncentrálok. Úgyhogy essen még pár szó erről.

A kreatív szövegírásra nagyobb hatással van a marketing, mint a művészet. Ezért minimális mértékben szüksége van mankókra. Ezek közül a két legfontosabb

  • a jól körülhatárolt célcsoport és
  • a határozott vízióval rendelkező megrendelő.

Ha ez a kettő adott, akkor a kreatív szövegíró szinte már kezdheti is a munkáját. Nincs szüksége kulcsszavakra (mint a SEO-szövegírónak), nincs szüksége feltétlenül konkrét CTA-ra (mint általában a marketingszöveg-íróknak). Ezek nélkül is tud és akar szuperélvezetes tartalmat készíteni.

Tipikus terepe a kreatív szövegírásnak a reklámszöveg, a szlogen és a különböző szórakoztató tartalmak. Olyan információkat nyújt számunkra, amelyeket élvezetes olvasni.

A kreatív szövegírásban nem kötelező cél, hogy a keresők első helyére kerüljünk. Sőt, még csak nem is az a fő célja, hogy látványosan, azonnal növelje az értékesítést. Ennek ellenére természetesen a kreatív szövegíró is olyan szavakat használ, olyan gondolatokat oszt meg az olvasókkal, amelyek elősegítik a végső konverziót (pl.: a feliratkozást, vagy a vásárlást). Ez a munka inkább stratégiai gondolkodást igényel. A tartalom elsősorban rád, azaz az olvasóra összpontosít: a szórakoztatásra és az érzelmi kapcsolat kialakítására.

SEO szövegírás

A SEO szövegírás egy olyan alkotófolyamat, amelynek az a célja, hogy egy oldalt, vagy egy blogbejegyzést egy bizonyos kulcsszóra a lehető legjobb helyre juttasson valamelyik internetes keresőoldalon (Pl.: Google, Bing stb.) A keresőoptimalizált szövegírásról a cikk elején már írtam, ezért itt most csak John Muller, a Google szakemberének kb. 2 évvel ezelőtti, Redditen megjelent nyilatkozatát idézem:

„Mindig szükség van szövegre egy weboldalon, függetlenül attól, hogy milyen más tartalom található azon. Ha az említett oldal egy videotárhely, még akkor is használhat például címeket, címsorokat, leírásokat, vagy épp linkeket stb. De ugyanez vonatkozik a hangfelvételeket tároló webhelyekre is. Könnyítse meg a keresőmotorok számára a tartalmak megértését!”

John Muller, Google

Ha a Google nagyágyúja ennyire fontosnak tartja a szöveges tartalmakat, akkor benned sem lehet kétség, hogy a videók térhódítása ellenére még jó ideig fontos szerepe lesz az írásnak.

A reklámozással ellentétben a SEO alapvetően egy olyan játék, amibe nem kell ténylegesen pénzt fektetned. Vagy ha kell is, a befektetés évekig szállíthatja az eredményeket. Éppen ezért népszerű. Ennek köszönhetően ma már elég nagy a verseny a legnépszerűbb kulcsszavakra. Ezt a versenyt általában azok nyerik, akik jobb SEO-szövegeket tudnak írni, vagy van pénzük egy jó SEO szövegíróra.

Mit lát a szövegből a Google?

A SEO-szövegíróra is ugyanaz vonatkozik, mint bármelyik copywriterre: elsősorban az olvasóknak kell írnia, nem pedig a Google algoritmusainak. Azonban tény, hogy ezzel párhuzamosan tudnia kell úgy tekinteni az általa írt szövegekre, ahogy azt a Google is teszi.

Hogy mi alapján rangsorolja a Google a szöveges tartalmakat, azt hosszú évek óta titokzatos homály fedi. A keresőóriás folyamatosan lebegteti a témát, olykor utalásokat tesz a rangsorolási tényezőkre. A SEO-szakemberek pedig – mint valamiféle kódfejtők -, próbálják értelmezni ezeket az utalásokat. Szerencsére sokszor egész ügyesen. Nekik köszönhetően egész bizonyosan tudunk említeni pár olyan elemet, amire fontos figyelnie egy SEO-szövegírónak. Például

  • a kulcsszavak arányára (bár ennek jelentősége egyre kisebb),
  • a kulcsszavak kontextusára, szinonimáira,
  • az adott oldal URL-jére,
  • a főcímek megfogalmazására
  • az alcímek megfogalmazására,
  • a title tartalmára,
  • a cikkben használt képek szöveges leírásaira,
  • a cikkből kifelé mutató linkekre,
  • a szöveg hosszára,
  • a szöveg tagoltságára, felépítésére,
  • stb.

Ezekre a részletekre mindig figyel a Google, mielőtt rangsorolja a tartalmat saját keresőjében.

Milyen hosszú legyen a honlapodra szánt szöveg?

Van pár örökzöld kérdés a SEO-szövegírás területén. Ezek közé tartozik az is, hogy milyen hosszúnak kell lennie egy szövegnek. A kérdésre csak a szokásos, semmitmondónak látszó választ lehet adni:

Attól függ.

Függ a kiválasztott kulcsszótól, függ a vetélytársak által írt cikkek hosszától, függ a felhasználók keresési szokásaitól stb.

Ennek ellenére készült néhány erről szóló statisztika az elmúlt években, amelyek iránymutatásként szolgálhatnak a szövegírók számára.

A HubSpot például több ezer cikket vizsgált meg és próbált azokból következtetéseket levonni. Mutatom egy grafikán, hogy milyen megállapításokra jutottak:

Tehát ez azt jelenti, hogy ha megírsz egy átlagosan 2000 szavas blogcikket, majd azt közzéteszed, akkor elég hátradőlni és várni, hogy a Google első helyére kerüljön?

Hát nem.

Írd be a Google keresőjébe például azt, hogy „dollár forint árfolyam”, vagy azt hogy „Hányadik hét van?”. Látni fogod, hogy nem minden esetben számít a szöveges tartalom hossza. A SEO-szövegírás ennél sokkal többről szól.

Értékesítési szövegírás

Az értékesítési szövegírásnak egyetlen feladata van – meg fogsz lepődni -: az eladás. Azaz, hogy rávegye az olvasót egy konkrét termék vagy szolgáltatás megvásárlására.

Itt nem nagyon fér bele a kreatív szövegírásra jellemző stílus. Az értékesítési szövegírás nem szórakoztatni akar, nem a hosszú távú stratégiára összpontosít, hanem az azonnali vásárlásra. Itt bizony már nem az ügyfél lelkére, hanem a pénztárcájára koncentrál a szöveg.

Az értékesítési szövegírás kicsit technikai sport. Még akkor is ezt állítom, ha tudom, hogy emiatt néhány szakmabeli csóválni fogja a fejét. Ugyanis alapvetően ugyanazokból a fő elemekből épül fel egy ilyen tartalom. Mégpedig:

  • ütős főcím/fő ígéret megfogalmazása;
  • tulajdonságok, termékelőnyök bemutatása;
  • gyakran ismételt kérdések/kifogások kezelése;
  • árinformációk/árképzés leírása;
  • pozitív vásárlói visszajelzések, bizalomépítő elemek használata;
  • garancia prezentálása;
  • cselekvésre ösztönzés (CTA).

Gyorsan hozzá kell tennem azt is, hogy bármilyen egyszerűnek tűnik ez leírva, nem szabad nulla tudással belekezdeni egy értékesítési szöveg összeállításába. Már csak azért sem, mert igaz, hogy ezzel lehet a legtöbb bevételre szert tenni, de ugyancsak ezzel lehet a legtöbb bevételtől elesni is.

A sales copywriting az egyik legkönnyebben mérhető szövegírástípus.

Ha elad, akkor jó.

Ha nem ad el, akkor nem jó.

Persze a világ sosem fekete-fehér. Itt is ugyanaz a helyzet, mint a SEO szövegírás esetében. Hiába jó a sales szöveg, ha a termék kritikán aluli, akkor nem lesznek eredmények. A szövegírásnak nem az a feladata, hogy az értéktelen, haszontalan dolgokat eladja.

Public relations (PR) szövegírás

PR-szövegnek nevezzük azokat a tartalmakat, amelyek azért felelnek, hogy egy adott vállalkozásról pozitív, szerethető kép alakuljon ki a médiában, közvéleményben. Fontos, hogy itt nem a fizetett – a szöveg végén (x)-el jelölt – hirdetésekre kell gondolni! Mert azok hirdetések. Nem PR-cikkek.

A PR az, amikor például elküldesz egy szöveget a sajtónak és azt a szerkesztőségek érdemesnek tartják arra, hogy ingyen közzé tegyék saját felületeiken. Ezért a pr-szövegírás egyik leggyakoribb formája a sajtóközlemény.

Megszámolni sem tudom, hogy mennyi sajtóközleményt írtam eddig. Az elmúlt 10 évem szinte csak erről szólt. Ezért hidd el nekem: sajtóközleményt írni nem nehéz, de hatékony sajtóközleményt írni már óriási kihívás. Ma már a szerkesztőségek is tartalomsokkban szenvednek, nehéz hallatni a hangodat ebben a tartalomzajban.

A PR-szöveg azért népszerű, mert másképp hat az olvasókra, mint egy sima hirdetés. Valódi, hasznos tartalomnak tűnik, nem pedig reklámnak. Éppen ezért jóval nagyobb rá a befogadókészség az olvasóban.

Nekem ez a téma szívügyem, ezért itt is leírom:

Egy PR-cikk nem lehet bújtatott reklám. Nem lehet szövegbe csomagolt eladás. Ennél a szövegírásnál fontos a 100 százalékos őszinteség. A PR nem oktalan önfényezést jelent! Cselekedj úgy, tegyél olyat, ami jó, ami mások számára hasznos. És ha ezzel megvagy, akkor írj róla.

Ennek a szövegírási típusnak az a fő célja, hogy bemutassa a vállalkozásodat, mint szerethető, vonzó márkát. Ezzel a technikával hagy nyomot a piacon, azaz teszi lehetővé, hogy az emberek megismerjék a termékeidet, szolgáltatásaidat.

Beszédírás

Számos olyan helyzet lehet az életben, amikor előre tervezett módon, nyilvánosan kell beszélni. Például

  • sajtóeseményen,
  • konferencián,
  • díjátadón, stb.

Ilyenkor kerül képbe a beszédírás, amely egy különleges módja annak, hogy valaki a szavak segítségével megoszthassa gondolatait a közönséggel. A beszédírás, bár hasonló az esszéíráshoz, de a hangneme eltér attól, mivel a beszédben fenn kell tartani a közönség figyelmét.

Egy beszéd szövegében nem számítanak a kulcsszavak – legalábbis nem olyan értelemben, mint a SEO-szövegekben -, nem bűvészkedhetsz emojikkal, vagy egyéb vizuális megoldásokkal. Itt nem állja meg a helyét az az állítás sem, hogy a rövidebb szöveg hatékonyabb.

A beszédírónak nem elég a célközönséget – azaz a hallgatóságot – ismernie. Tisztában kell lennie azzal is, hogy milyen az a személy, aki el fogja mondani a beszédet. Ismernie kell a szónok stílusát, szóhasználatát.

Ez utóbbi kulcskérdés. Ha nem a szónok stílusára íródik a szöveg, akkor nagy valószínűséggel nem fog működni.

Az alábbiakban összegyűjtöttem neked néhány fontos szempontot a beszédíráshoz:

  • Legyen(ek) fő üzenete(i)d

Visszatérő jelenség a beszédírással foglalkozó szakemberek körében, hogy a szöveg összeállításának kezdetén még nem tudják pontosan, hogy mi lesz a beszéd fő üzenete. Természetesen magáról a tartalomról már van elképzelésük, de a fő üzenetről az elején még nincs. Ha beszédet akarsz írni, akkor érdemes minél előbb – lehetőleg még az első betű leütése előtt – meghatározni, hogy mi lesz a szónoklat fő mondanivalója.

  • Írj úgy, ahogy beszélsz

Úgy írd meg a szónoklat szövegét, ahogy egyébként is beszél, akinek írod. A végső stílus természetesen függ a környezettől is, hiszen másképp beszélünk egy üzletei konferencián, mint egy esküvőn, örömapaként.

  • Legyen a beszéd szövege egyben jegyzet is

A jegyzetet nem látja a hallgatóság, az előadónak viszont a legfontosabb támasza lehet. Ezért a beszéd formai véglegesítésekor kiemelt szerepe van a tagoltságnak, a vizuális megjelenésnek. A kinyomtatott szövegben érdemes kiemelni a legfontosabb hívószavakat, és úgy strukturálni az írás egészét, hogy átlátható legyen és elkülönüljenek egymástól a különböző logikai blokkok. Ebben leginkább az előadó szempontjai a legfontosabbak, ezért jobb, ha ő saját jelöléseket is elhelyez az anyagban.

  • Használj példákat

Talán nem kell bizonygatni a példák fontosságát a szövegírásban. Nem véletlenül emlegetik gyakran a storytelling fogalmát a szakmában. A beszédírásban kiemeleten fontos a figyelem fenntartása, amit folyamatosan megőrizni szinte lehetetlen. A bizonytalan kijelentések helyett érdemes statisztikákkal, személyes sztorikkal, iparágra jellemző esetekkel alátámasztani a gondolatainkat. Ezek élő szóban sokkal jobban működhetnek, mint írásban.

  • Használj rövid mondatokat

Nem magad miatt, hanem az előadó miatt. Aki valószínűleg egyébként sem fogja szóról szóra felolvasni az általad írt szöveget.

  • Használj összefoglalót, ismételd a fő üzenetet

Blogcikkekben is elterjedt, de beszédekben kifejezetten ajánlott összefoglalóval zárni a szónoklatot. A hallgatóság nem fog tudni „visszapörgetni” a beszéd elejére, ezért a beszédírás során figyelni kell arra, hogy a fő üzenetek többször is felbukkanjanak az előadásban.

Az elmúlt 20 évemet szóvivők környezetében töltöttem. Ők azok, akiknek leggyakrabban van szükségük egy jól megírt beszédre. Én már több cégvezetőnek, közszereplőnek is írtam beszédet, egyértelműen az egyik legnehezebb szövegírói feladatnak tartatom. Ráadásul hiába a jól megírt tartalom, a rossz előadói képesség még a legjobb szöveget is tönkre tudja tenni. Ha kezdő szövegíró vagy, akkor szerintem ne ezzel kezdj!

UX szövegírás

A UX a user experience (felhasználói élmény) rövidítése. Felhasználói élmény alatt az összes olyan érintkezést, benyomást kell érteni, amivel egy személy például egy weboldal használatakor szembesül. A közhiedelemmel ellentétben a UX nem csupán a dizájnt jelenti, hanem a teljes élményt szőröstül-bőröstül.

A UX célja, hogy a felhasználó ne ütközzön semmilyen akadályba a weboldal használata során. Tehát akkor működik jól, ha böngészel egy oldalon és közben pozitív élmények érnek: mert az említett honlap informatív, szép, logikus a felépítése, jó a hangulata, jók a tartalmai stb.

A szövegnek rendkívül fontos szerepe van a jó felhasználói élmény elérésében. A UX dizájnerek és írók szorosan együttműködnek, de nem helyettesítik egymást. Egyik sem lehet hatékony a másik nélkül. Az UX-író leggyakrabban azért felel, hogy a honlap különböző rövidebb szöveges tartalmai interakcióra késztessék a felhasználót. (Pl.: nyomjon meg egy gombot, töltsön ki könnyen egy űrlapot stb.) Ehhez olyan szövegalapú eszközöket használ, mint például

  • gombok,
  • hibaüzenetek,
  • űrlapok szövegei,
  • különböző felugró képernyőüzenetek,
  • push üzenetek,
  • stb.

Ha szoktál marketinges blogokat olvasni, akkor pontosan tudod, hogy milyen sokat számíthat például egy gombra írt szöveg. Sokszor belefuthatsz abba a tanácsba, hogy tesztelni kell a különböző gomb-feliratokat. Ha azt szeretnéd, hogy egy olvasó letöltse az ingyenes anyagodat, akkor valószínűleg másfajta kattintásszámot fogsz elérni, ha azt írod a gombra, hogy „Letöltés”, mintha azt írnád, hogy „Kérem az ingyenes hírlevélsablonokat”. A jó UX-írás ereje abban rejlik, hogy a szövegíró ezekkel a megoldásokkal tisztában van és tudja, hogy mit, mikor és hol érdemes alkalmazni.

Ha még most sem érted, hogy mi az alapvető különbség egy marketignszöveg-író és egy UX-szövegíró között, talán az alábbi grafikonom segíteni fog.

Direct response azaz közvetlen válaszra ösztönző szövegírás

Úgy döntöttem, hogy a direct response szövegírásról is írok néhány sort, de az az igazság, hogy az online világban szinte a szövegírás összes formája ebbe a csoportba tartozik. Döntő többségük direct response-ra, azaz közvetlen válaszra törekszik.

  • A hírlevélírók arra próbálják ösztönözni feliratkozóikat, hogy válaszoljanak nekik,
  • a blogcikkek írói gyakran használnak CTA-t, ami szintén azonnali reakcióra ad lehetőséget,
  • a közösségi oldalakra írt szövegek is kifejezetten azért készülnek, hogy komment vagy lájk formájában interakciót generáljanak.

Direct response szövegírás vs. reklámszövegírás

A fogalmat néha keverik a direkt marketinggel, meg a reklámmal, reklámszövegírással. Tény, hogy sokszor elmosódnak a határok, mégis különbséget kell tenni köztük.

A direct response, azaz a közvetlen válaszú szövegírás a tévében látható hirdetésszövegírás ellentéte. A reklámszövegíróknak hosszú távú céljaik vannak: azt szeretnék, hogy megtanuld a termékük nevét, és ha majd a boltban állsz a polcok előtt, akkor eszedbe jusson, és az ő márkájukat válaszd.

Ezzel szemben a közvetlen válaszú szövegírás az azonnali pillanatra összpontosít. Az a célja, hogy a célközönség azonnal cselekedjen, amikor befejezte az olvasást. Ne később. Ne a boltban. Hanem MOST.

Honlapszövegírás

Honlapszövegírás alatt jellemzően egy weboldal statikus oldalainak szövegezését értjük. Ide sorolható

  • a kezdőlap,
  • a kapcsolatfelvételi oldal,
  • a szolgáltatásokat bemutató oldal,
  • a rólunk oldal, stb.

A weblap egyik legfontosabb, éppen ezért legértékesebb része a szöveges tartalom. Nem mindegy, hogy milyen szavakat használunk és azokkal kiket szólítunk meg. A weboldal szövegírás alapvető célja, hogy tömören, de hatásosan bemutasson egy márkát, egy terméket, egy szolgáltatást, vagy egy céget az új és visszatérő látogatóknak.

Ez egy olyan tevékenység, amelyben a szövegírás több válfajához is érteni kell. Például

  • SEO-szövegíráshoz, ha blog is található a honlapon,
  • marketingszöveg-íráshoz, az előnyök hatékony bemutatása és az érdeklődé felkeltése miatt,
  • értékesítési szövegíráshoz, ha landing page-ek is vannak az oldalon,
  • UX-szövegírásra, ami a weboldal születésekor nagyon fontos,
  • stb.

Hozzáteszem: kevés olyan szövegíró van, aki a fentiek mindegyikét ugyanolyan jó színvonalon tudja művelni.

A szövegírók tipikus felületei

Az eddigiek fényében foglaljuk össze, hogy mikor, milyen felületek használata esetén lesz szükséged jó szövegírás-képességre, vagy egy jó szövegíróra.

Weboldalakon

  • Webshopok termékleírásakor
  • Blogbejegyzésekben

A blogszövegírás olyan írás, amelynek az a célja, hogy edukációs, vagy szórakoztató tartalmakkal olvasókat vonzzon egy márkához. Bár kétségtelenül egyre népszerűbb a videó és a podcast, ennek ellenére továbbra is érdemes a cikkekre koncentrálnod. A Google segítségével naponta billiónyi keresés irányul különböző témákra. Nem véletlen, hogy a vállalkozások milliárdokat fektetnek különböző szöveges tartalmak létrehozásába.

  • Landing page (feliratkozó és értékesítő oldalak) készítésekor

Közösségi oldalakon

  • Főleg Facebookon és LinkedIn-en
  • Online hirdetésekben

Az ügyfelek megszerzésének leggyorsabb módja a hirdetés, amelyeknek 99 százaléka valamilyen szövegírást igényelt. Még a szöveg nélküli videohirdetésekhez is szükség van legalább egy minimális szöveges tartalomra.

  • Chatbotok építésekor

Bár Magyarországon eddig nem értek el átütő sikert a chatbotok, szerintem csak idő kérdése és meg fog történni. A chatbotoktól a felhasználók azt várják, hogy emberhez hasonló társalgási képességekkel rendelkezzenek. Ebben pedig komoly szerepe lehet a szövegíróknak addig, amíg magyar nyelvterületen a mesterséges intelligencia alkalmazásában nem lesz előrelépés. Valójában ma egy jó magyar chatbot-szövegíró több mint egy szövegíró. Egyelőre elválaszthatatlan a szerepe a chatbottervezéstől. Ami egyébként egy elég erős kombináció. Tapasztalatból mondom, hogy chatbot szövegíró kizárólag olyan személy lehet, aki érti a chatbot-tervezés folyamatát. A felhasználókkal folytatott beszélgetés valójában a teljes felhasználói élmény megtervezéséről szól.

E-mail-ekben

  • Hírlevelekben

A hírlevelezés a reneszánszát éli. Sok vállalkozás ezen a csatornán szerzi bevételének nagy részét. Ennek köszönhetően felértékelődött a hírlevelekkel foglalkozó szövegírók szerepe is.

  • Sajtóközleményekben

Offline tartalmakban

  • Óriásplakátokon
  • Tévé- és rádióreklámokban
  • Újságokban, magazinokban
  • Print hirdetésekben
  • Könyvíráskor (Itt értelemszerűen nem a szépirodalmi művekre kell gondolni, hanem a szakmai könyvekre, amelyek egyre nagyobb arányban jelennek meg pdf-változatban is.)

Bővítenéd még a felsorolást? Légyszi, írd meg nekem!

Szövegírás technikák

Előre szólók, hogy a szövegírás készségét nem tudod annyival elsajátítani, hogy összegyűjtöd a legjobb technikákat és azokat bemagolod. Gyakorolni kell. Sokat. Rengeteget. A matematika képletei sem érnek önmagukban semmit, ha nem csinálsz velük ezeregy példafeladatot.

Ettől függetlenül a szövegírás képletei működnek. Tökéletesek arra, hogy sablonként használd azokat. Összegyűjtöttem neked a legfontosabbakat.

AIDA modell

Az AIDA technika a legismertebb, legnépszerűbb módszer. Koncepciója 1898-ban keletkezett, ezért sokan idejétmúlt technikának tartják. Ne hallgass rájuk! Ha kezdő szövegíró vagy, akkor sokat segíthet, ha ezzel a technikával kezded felépíteni első szövegeidet.

Az AIDA formula jelentése a következő:

A – Attention, azaz figyelem.

I – Interest, azaz érdeklődés.

D – Desire, azaz vágy.

A – Action, azaz akció.

Tehát először keltsd fel az olvasó figyelmét, majd piszkáld fel az érdeklődését, ezután generálj benne égető vágyat, végül vedd rá a cselekvésre. Ezek a lépések behelyettesíthetők a szöveg egyes elemeivel. Mégpedig:

  • A figyelem felkeltése egy jó címmel,
  • az érdeklődés kiváltása egy szuper leaddel, azaz bevezető szöveggel,
  • a vágy felcsiholása a törzsszöveggel,
  • a cselekvés elérését pedig egy remek CTA-val.

FAB modell

A FAB technika szinte bármilyen termékhez vagy szolgáltatáshoz használható. Ne haragudj, ezúttal sem úszod meg a mozaikszavakat:

F – Features, azaz terméktulajdonságok.

A – Advantages, azaz termékelőnyök.

B – Benefits, azaz hasznok.

Ez a modell a termék jellemzőire koncentrál, amivel megkülönbözteti azt a versenytársakétól. A technika előtérbe helyezi az olvasó számára elérni kívánt hasznot. Bár a fogyasztók többsége nem racionális döntéseket hoz, mégis arra vágyik. A FAB képlet kifejezetten vonzó azok számára, akik racionális megerősítést szeretnének kapni vásárlás előtt.

PAS modell

Ez a technika a felhasználó félelmeire épít. Lépései a következők:

P – Problem, azaz probléma.

A – Agitate, azaz a probléma felpiszkálása.

S – Solution, azaz a megoldás felkínálása.

Első olvasásra unszimpatikusnak tűnhet ez a szövegírói folyamat, ezért tisztázzunk gyorsan valamit. A felhasználókban lévő problémákat etikátlan irreális mértékben felnagyítani! Kifejezetten lebeszéllek erről. Egy korrekt szövegírónak ez nem fér bele. Ugyanakkor a problémákra kötelességed felhívni a figyelmet, ha azok valósak és azokra jó megoldást tudsz kínálni.

A PAS modell a fájdalom és a veszteség elkerülésére irányuló általános emberi törekvésre épít. Mindannyiunkat két dolog motivál leginkább: a veszteségtől való félelem, illetve a nyereség iránti vágy. A kettő közül az előbbi az erősebb.

Skyscraper, azaz a felhőkarcoló technika

Ez a kedvencem. A felhőkarcoló modell lényege, hogy a témában a legalaposabb cikket nyújtsd a követőid számára. Olyan tartalmat, amely után az olvasódban nem marad egyetlen kérdés sem. Ez a módszer főképp SEO cikkek esetén működik. Azonban a megfelelő íráskészség mellett iszonyat sok energiát és kitartást igényel. Ez a nehéz benne.

A felhőkarcoló cikkek elkészítésekor az alábbiakat kell szem előtt tartanod:

  1. Végezz alapos kulcsszókutatást!
  2. Elemezd a témában megírt legjobb cikkeket minél több szempontból!
  3. Írj olyan alapos összefoglalót, amivel te lehetsz a legjobb (leghosszabb, legalaposabb, legérdekesebb, stb.)!
  4. Szerezz linkeket a cikkhez.

Írj olyan hosszú (magas) cikket, mint egy felhőkarcoló! Nőj a többiek fölé! De a hossz soha ne menjen a minőség rovására.

5 gyors szövegírási tipp

Ahogy azt te is érzékelhetted, a szövegírás különböző típusai sokszor átfedik egymást. Nagyon nehéz éles határokat húzni a különféle szakterületek között. Ennek ellenére – vagy épp ezért – léteznek olyan szövegírással kapcsolatos tippek, amelyek univerzálisan használhatók.

Íme, a legjobb szövegírási tippjeim:

1 – Legyél tömör!

A magyar nyelv gyönyörű, gazdag. Emiatt képesek vagyunk néha 2-3 soros mondatokat is alkotni. Légyszi, kerüld ezeket! Használj rövid, tőmondatokat.

2 – Legyen a szöveged szkennelhető!

Ez is tipikus probléma. Sokan még mindig nem értik, hogy az egybefüggő szövegtenger elriasztja az olvasót. Használj rövid, akár 1-2 mondatból álló bekezdéseket. Ahol csak lehet, ott bontsd a szövegedet pontokra. Emellett alkalmazz alcímeket. Hidd el, az olvasóid csak átfutják a szövegedet, nem szóról szóra olvassák, ezért óriási jelentősége van a tagoltságnak.

3 – Használj tök egyszerű szavakat!

Sok szakember azzal akar villogni, hogy idegen szakkifejezéseket használ. Fölösleges! Az olvasóid általában tizedannyira sem felkészültek a témádban, mint te. Ezért szokták a marketingesek rendszeresen azt tanácsolni, hogy írj úgy, hogy azt egy 8 éves gyerek is megértse. (Aztán persze ők maguk is telerakják a cikkeiket nehéz idegen szavakkal, de ez már más kérdés…) Tudom, ez nem egyszerű, de próbálj meg vigyázni rá!

4 – Figyelj a stílusra!

Hacsak nincs különösebb oka, akkor hagyd a fenébe az üzleti, merev nyelvezetet. Rég kiment a divatból. Fogalmazz életszerűen, beszélgetős formában.

5 – Tartsd a fókuszt!

Figyelj rá, hogy ne legyenek értelmetlen mellékvágányok a fő témád mellett. Ez néha sajnos nekem is nehezen megy.

Van-e a jövője szövegírásnak?

Igen. Egyértelműen van! Nem is akármilyen.

Nézz csak körül a szabadúszó szövegírók között, sokan alig bírják a sok munkát. Számos vállalkozóval beszéltem, akiknek óriási kihívás jelent a szöveges tartalmaik legyártása. Ezeket kénytelenek sokszor belsős, szakmailag nem felkészült munkatársakkal megíratni.

De tovább megyek. Még a nagy multicégeknél is kincset ér egy jó szövegíró. Pedig náluk van rá pénz. Hiába a hangzatos marketingosztályok, a szakértők és vezetők, jó szöveget írni a legtöbb ember nem tud. Sőt, sokan kifejezetten szenvednek tőle, utálják ezt a feladatot.

Néha, „unalmamban” készítek magamnak egy-egy statisztikát arról, hogy milyen marketingszakemberekre mutatkozik a legnagyobb kereslet. A szövegírók mindig ott vannak a legkapósabb specialisták között.

Ma már nem az a kérdés, hogy szükség van-e tartalommarketingre, vagy jó szövegekre, hanem az, hogy hogyan tud egy vállalkozás túllépni az átlagos szinten. Hogyan tudnak kitűnni a szövegei az interneten található milliónyi írás közül.

Nyugodtan üsd be a Google keresőjébe a saját iparágad, piacod egyik jellemző kifejezését. Nézd meg, hogy mennyi szöveges tartalmat dob ki rá a keresőóriás. Ha mázlid van, akkor csak pár százezer tartalommal kell felvenned a versenyt. Itt már nem nagyon lehet labdába rúgni rövidke, átlagos szövegekkel.

Igen, a szövegírás jövője fényesnek tűnik, mi pedig szerencsések vagyunk, hogy részei lehetünk ennek az iparágnak.

Ha te is szeretnél szövegíró lenni, a következő fejezetkben adok pár tippet, hogy hol és kiktől tudsz tanulni magyar nyelven.

Szövegírás tanfolyamok, könyvek, blogok

Ha szeretnéd a szövegírástudásodat fejleszteni, akkor szükséged lesz egy elméleti alapozásra, valamint sok-sok gyakorlati feladatra. Az előzőhöz adok neked pár tippet. Megmutatom azokat a könyveket, blogokat és kurzusokat, amelyekkel így, vagy úgy kapcsolatba kerültem és úgy ítélem meg, hogy hasznosak lehetnek számodra.

Ha van ötleted, amivel kibővíthetem az alábbi listát, nyugodtan dobj rám egy üzenetet!

Könyvek

A szövegírás tanulása általában azzal kezdődik, hogy olvasol. Szélesíted a látókörödet, bővíted a szókincsedet. Ha pedig az olvasást célirányos tanulással is össze tudod kötni, az még jobb.

Ajánlok figyelmedbe néhány erre alkalmas könyvet, szigorúan ABC-sorrendben!

  • Benyó Dániel: E-mail-marketing

A Kreatív Kontroll szövegírói csapatának egykori oszlopos tagja alapos összefoglalót készített a hírlevelezésről. Bár a könyv 2017-ben készült, ma is értékes cikkgyűjteménynek számít, hiszen az e-mail-marketing továbbra is a szövegírók egyik legjövedelmezőbb terepe.

  • Janata Krisztina: Szövegírás szenvedéllyel

Akit érdekel a szövegírás az viszonylag hamar belefut Janata Krisztina könyvébe. Krisztát legtöbben a Marketing Commando csapatából ismerhetik. A kb. 200 oldalas könyv egy picit munkafüzet is. Az elméleti tudás átadása közben folyamatosan kisebb feladatok megoldására sarkallja az olvasót.

  • Nagy Tímea: Írd meg magad!

Nagy Tímea stílusát sokan szeretik. Nekem is tetszenek a sokszor humoros, könnyed mondatai. Az írd meg magad! című könyvét saját bevallása szerint egyfajta autodidakta szövegíró tanfolyamnak szánta. Szerintem sikerült elérnie ezt a célját. Egy kezdő szövegíró stabilan építkezhet erre a közel 350 oldalas anyagra.

  • Stephen King: Az írásról

Kicsit kilóg a sorból, de úgy gondoltam ezt a könyvet is belerakom a felsorolásba. A horrorregények nagymesterét talán nem kell bemutatnom senkinek. Ez a könyv félig-meddig egy életrajz. King néhány fejezetben arra is kitér, hogy miként írt, milyen kihívásokkal küzdött. A könyvet azoknak ajánlom, akik elsősorban nem hétköznapi, gyakorlati tippekre vágynak, hanem szeretnének megbizonyosodni arról – és erőt meríteni abból -, hogy egy hétköznapi kisfiú is bejuthat a világ legnépszerűbb írói közé.

Blogok

Néha furán néznek rám, hogy miért linkelek olyan magyar oldalakat, amelyek előbb-utóbb, majd valamikor a nagyon-nagyon távoli jövőben talán vetélytársaim lehetnek téma szempontjából. Hát miért linkelek? Na, miért?

Mert hasznos tartalmat gyártanak. Azért. 🙂

Úgy gondolom, hogy érdemes lehetséges partnerként, nem pedig konkurenciaként tekinteni másokra. Ráadásul miért tegyek úgy, mintha nem léteznének jó tartalmak magyar nyelven is a szövegírás témájában? Vannak bizony! Mutatom is gyorsan, hogy kiket ajánlok neked, ha érdekel ez a kérdéskör.

  • Kreatív Kontroll

Régen marketingszovegiras.com néven futottak, aztán jött egy név-, és brandváltás. A Sipos Zoltán nevével fémjelzett Kreatív Konktroll Kft. oldalán rengeteg hasznos tartalom van a témában. Üzletpolitikájuk miatt azonban ezeknek az anyagoknak a döntő többségét jelszóval védik. Én sokat olvastam belőlük, mert egy ideig tagja voltam Zoltánék előfizetéses klubjának. Bár a klubbot már rég nem látom belülről, de a cikkek színvonalára emlékszem. Nagyon értékesek.

  • honlapszovegiras.hu

Nun Mónika blogja kifejezetten szövegírásra szakosodott. Közel 100 cikket olvashatsz nála ebben a témában, érdemes átnézned őket.

  • vavrekbalazs.hu

Ha érdekel a copywrinting, akkor a következőket kell tenned:

Igen, ez egy hírlevél, nem pedig blog. Ennek ellenére melegen ajánlom, hogy iratkozz fel, ha érdekel a téma. Vavrek Balázs e-mailjei bőven nyújtanak annyit, mint egy-egy szuper blogbejegyzés. Sőt.

  • webszovegek.hu

Nagy Tímeának – akit sokan Birge néven ismernek -, nem csak cuki stílusa van, hanem elegendő kivitelezői tapasztalata is. Érdemes belekukkantanod az írásaiba.

Online tanfolyamok

Ha online képzésre szeretnél jelentkezni, azt is megteheted. Összegyűjtöttem neked néhány kurzust, amit érdemes lehet megnézned. Fontos jeleznem, hogy nem ismerem mindegyik képzést, ezért nem tudok felelősséget vállalni azok minőségéért. Mielőtt döntesz, nézz utána az oktatók hátterének!

Kattintás után azonnal a kiválasztott képzéshez fogsz eljutni:

Honlaprafel.hu (Szilágyi Balázs) – Keresőoptimalizált szövegírás online videótanfolyam

Minner (Kovács Péter) – Marketingszövegírás képzés

Samling (Gáspár Katalin) – Szövegírás a Social Media felületeken

Sikermarketing.hu (Ujvári Mária) – SEO honlapszövegírás online tanfolyam

Tevagyabrand (Csábi Boróka) – Frappáns szövegírás

The Pitch (Papp Gábor) – SEO alapú szövegírás és szövegírást segítő algoritmus

Daniellavarga.hu (Varga Daniella) – SEOCopy kurzus

Webuni (Vavrek Balázs) – Egy értékesítési hírlevél felépítése nulláról

Gyakran ismételt kérdések

Mi az a szövegírás?

A szövegírás (copywriting) az egyik legértékesebb marketingkészség. Olyan tartalomírás, amelynek végső célja a cselekvésre való ösztönzés.

Miért fontos a szövegírás?

A szöveges tartalom az online kommunikáció alapja. A keresőmotorok számára ez a legfontosabb tartalomtípus. Valójában az interneten még a képek mögött is szöveges tartalmak állnak.

Mi a szövegírás célja?

A szövegírás célja a figyelem, az érdeklődés felkeltése, az új vágyak előcsalogatása és a cselekvés kiváltása.