Oldal kiválasztása

Cikkírás lépésről lépésre: 7 kulcsfontosságú tipp az élvezetes szöveghez

2025. febr. 27. | Egyéb kategória, Szövegírás

A cikkírás nem rakétatudomány: ha jól csinálod, az olvasók falni fogják a szavaidat, ha rosszul, akkor menekülőre fogják. Szeretnéd, hogy a szövegeid ne porosodjanak az internet sötét, pókhálós, bugyraiban? Akkor az a minimum, hogy az alábbi bejegyzésben olvasható pár pontra szigorúan odafigyelsz.

Ha olyan vagy, mint én, akkor néha felteszed magadnak a kérdést: „Miért van az, hogy egyes cikkeket végigolvasok, másokat pedig már a második mondat után bezárok?” A kérdésre adott válasz ebben a cikkben megtalálható – és ha jól csinálom a dolgom, ezt a bejegyzést most végig is fogod olvasni! 🙂

Mit jelentett régen a cikkírás, és mit jelent ma?

A „cikk” szó valaha – még mielőtt az emberek a telefonjukhoz ragadtak volna – egy újságban megjelent rövidebb írást jelentett. Akkoriban a cikkeknek egyetlen szent küldetésük volt: tájékoztatni, vagy szórakoztatni, esetleg befolyásolni az olvasót. Mindezt a szerkesztőségi irányelveknek megfelelően.

Aztán elég sok minden megváltozott, de az internet nem kérdezte meg a nyomtatott sajtót, hogy készen áll-e erre a változásra. A „cikk” szó jelentése szépen, lassan rátelepedett mindenféle online tartalomra.

Ma már, ha valaki azt mondja, hogy „cikket írt”, lehet, hogy nem egy parlamenti összefoglalót rakott össze. Simán lehet, hogy inkább egy öt mondatos blogbejegyzést írt arról, miért esik mindig a vajas felére a kenyerünk.

Ma egyre többen használják a „cikk” szót a weboldalakon megjelenő szöveges tartalmakra, különösen azokra, amelyeket:

  • Blogbejegyzésként publikálnak, akár személyes, akár üzleti célból.
  • SEO-optimalizált tartalomként írnak meg, hogy a keresőmotorok előkelőbb helyen rangsorolják őket.
  • Szakmai edukációs anyagként használnak, például vállalkozások vagy szakértők tudásmegosztására.

Miért fontos a jó cikkírás?

A cikkírás az egyik legerősebb eszköz, amellyel egy szerző gondolatokat közvetíthet, véleményt formálhat vagy információt oszthat meg. A jól megírt cikknek az a célja, hogy az olvasót megragadja, elgondolkodtassa vagy akár cselekvésre ösztönözze.

De hogyan írjunk olyan cikket, amely hatással van az emberekre? Napról napra, pláne óráról órása – mondjuk egy hírportál esetében – nagyon nehéz fenntartani a folyamatos figyelmet.

Hiú ábránd azt hinni, hogy képes vagy állandó figyelmet szerezni. Ennek ellenére törekedni lehet és kell is rá.

Az alábbi, pontokba szedett útmutatóval a legfontosabb gyakorlati tippeket foglalom össze. Olyan javaslatokat, amelyek elengedhetetlenek a hatékony és élvezetes cikkíráshoz.

1. Találd meg a megfelelő témát

A cikk olyan, mint egy randi: ha unalmas, senki nem akarja végigcsinálni. Képzeld el, hogy a barátod egy órán keresztül mesél a csavarhúzók különböző típusairól. Na, pontosan ezt kellene elkerülnöd (hacsak nem barkács blogot írsz. 😀 )!

Hogy ez sikerüljön, témaválasztásnál kérdezd meg magadtól:

  • Érdekel ez a téma bárkit rajtam kívül?
  • Lehet belőle valami izgalmasat kihozni?
  • Tudok hozzátenni valami egyedit, egy saját nézőpontot?

Ne félj személyes sztorikat beleszőni a cikkbe! Az egyedi nézőpont hitelessé és érdekesebbé teszi az írásodat. A lényeg, hogy az olvasó úgy érezze, nem egy lexikont lapozgat, hanem egy baráttal beszélget.

2. Írj figyelemfelkeltő címet

A cím az írásod Tinder-profilja: ha nem elég vonzó, senki nem fog jobbra húzni (értsd: nem olvassa tovább).

Esküszöm, hogy nem fogok több randis, tinderes hasonlatot írni. De tényleg fontos megjegyezned: unalmas címmel a legérdekesebb cikket is fiókba teheted.

Hogyan írj olyan címet, amitől az olvasók azonnal rávetik magukat a cikkedre?

  • Legyen konkrét és világos!
  • Ébresszen kíváncsiságot!
  • Fogalmazzon meg egy ígéretet az olvasó felé!

Példák jó címekre:

  • „Hogyan lettem újságíró – és miért nem előny ez a tudás a copywritingban?”
  • „5 végzetes hiba, amit minden kezdő cikkíró elkövet (és hogyan NE csináld utánuk!)”
  • „A tökéletes cikkírás titka: így érheted el, hogy ne aludjanak be az olvasóid”

Szóval tedd ütőssé a cikked címét, vagy fogadd el, hogy senki nem fogja végigolvasni a mesterművedet.

3. Kezdd erősen: az első bekezdés döntő

Az emberek gyorsan eldöntik, hogy egy cikket érdemes-e végigolvasni. Az első mondatoknak meg kell ragadniuk az olvasó figyelmét!

Erős kezdéshez hasznos technikák:

  • Kérdés feltevése: „Te is elgondolkodtál már azon, hogy miért olyan nehéz jó cikket írni?”
  • Meghökkentő állítás: „A legtöbb cikk elbukik az első bekezdésnél. Bizonyíték van rá, hogy miért.”
  • Egy személyes történet: „Emlékszem, amikor az első cikkemet leadtam, a szerkesztő visszaküldte egyetlen szóval: unalmas.”

Ha a kezdés lapos, befejezés nem is lesz. Legalábbis nem úgy, ahogy te szeretnéd…

4. Strukturáld jól a szöveget

Egy jó cikk átlátható és könnyen olvasható. Ha egy nagy, összefüggő szövegtömbbel találkozik az olvasó, gyorsan elveszítheti az érdeklődését. (Nézd meg ezt a cikket, amit épp most olvasol: címek, pontok, bekezdések.)

Hogy néz ki egy hatékony alapstruktúra:

  • Bevezetés – Miért érdemes elolvasni a cikket?
  • Fő rész – A lényegi információk, érvek, példák
  • Összegzés – A legfontosabb tanulságok, lezárás

Természetesen lehet izgalmasabb, rendhagyóbb formát alkalmazni, de ezzel a hagyományos felépítéssel nem fogsz mellé nyúlni. Sőt, ha mindig ugyanolyan szerkezet alapján építed fel a cikkeidet, az olvasó hozzászokik, és várni fogja a megszokott menetrendet.

5. Tartsd fenn az olvasó figyelmét

Az a cél, hogy az olvasó végigolvassa a cikket, ne hagyja félbe. Ehhez:

  • Írj természetesen, mintha beszélgetnél vele
  • Kerüld a túl hosszú, bonyolult mondatokat
  • Használj történeteket, példákat, humoros megjegyzéseket

Egy jó cikk minden mondatának egyetlen célja van: elolvastatni a következőt!

6. Használj hiteles forrásokat és hivatkozásokat

Ha a cikkedben állításokat fogalmazol meg, fontos, hogy azok hitelesek és alátámaszthatók legyenek.

  • Ha adatokra vagy statisztikákra hivatkozol, jelöld meg a forrást.
  • Ha egy másik szerző gondolatait idézed, nevezd meg az illetőt.

Miért fontos?

  • Növeli a hitelességedet az olvasók szemében
  • Megkülönböztet a bulváros, pontatlan tartalmaktól

7. Írj erős befejezést

Egy jó cikk nem hagyja függőben az olvasót. Ha a végén nincs rendes lezárás, az olyan, mint egy film, ami a főgonosz röhögésével ér véget. Ne csináld ezt az olvasóiddal!

Helyette alkalmazz

  • Összefoglalást, Pl.: „Tehát, ha jó cikket akarsz írni, figyelj a témára, a struktúrára és a figyelem fenntartására!”
  • Gondolatébresztő kérdést, Pl.: „Te milyen módszereket alkalmazol a cikkírásban?”
  • Cselekvésre ösztönzést, Pl.: „Ha szeretnél még többet megtudni erről a témáról, add meg az e-mail-címedet!”

Na tessék, ennek a cikknek is kellett egy lezárás, mert ugye nem hagyhattam csak úgy lógva a levegőben. Szóval most jön az a rész, amikor megfontolod a fenti tanácsokat, és nekiállsz egy ütős cikket írni. Tudom, hogy sikerülni fog! Sok sikert!

Persze van egy másik opció is: olvass egy újabb cikket ITT. 😏