Oldal kiválasztása

Így szereztem 135 témaötletet a blogomhoz minimális időráfordítással

2021. jan. 12. | Blog

Teljesen kiiktattam az életemből a témahiány problémáját, rövid időn belül 135 bejegyzésötletet írtam fel magamnak. Mindegyiket egytől egyig egy olyan technikával találtam, ami hihetetlenül egyszerű és hihetetlenül hasznos. Ráadásul minimális akaraterő kell hozzá.

Azt a célt tűztem ki magam elé, hogy egy éven belül, napi 8 órás munka és nagycsalád mellett 24 blogbejegyzést írjak a KontentLabor oldalára. Pár hete még hihetetlennek tűnt, de egy módszernek köszönhetően ma már ott járok, hogy évekre elegendő konkrét téma van a tarsolyomban. Az a legcsodálatosabb az egészben, hogy immár az jelenti számomra a kihívást, hogy eldöntsem, hogy a rengeteg témából melyiket írjam meg leghamarabb.

Ha te érzékeny vagy a SEO-szövegírásra, akkor ezt a cikket most inkább ugord át! Ezúttal ugyanis egy olyan ötletgeneráló technikát mutatok be, amelyet nem a kulcsszavak, hanem a saját kreativitásod és érdeklődésed határoz meg.

Miért fontos, hogy előre tudd a témáidat?

Ha van egy blogod, esetleg tervezel indítani egyet, vagy bármilyen egyéb formában rendszeresen gyártasz szöveges tartalmat, akkor előbb-utóbb nálad is jelentkezni fog az ötlethiány érzése. Még a leglelkesebb bloggerek is úgy érzik egy idő után, hogy kifogytak a témákból. Természetesen a témák sosem fogynak el, de néha valóban nehéz előcsalogatnunk jó sztorikat a fejünkből. Ilyenkor kerül napirendre a témagenerálás kérdése. Leülsz a gép elé (vagy előkapod a telefonodat), és elkezdesz olyan kifejezésekre keresni, hogy „hogyan találjak témaötleteket” és hasonlók.

Persze előfordulhat, hogy te nagyon kreatív és rendkívül ügyes vagy, esetleg mindig arról a témáról írsz, amelyik éppen szembejön veled az internetes sztrádán. De még ebben az esetben is van haszna a tudatos témagenerálásnak és egy jól átgondolt menetrendnek.

A tervezés és a proaktivitás fontossága

Ha foglalkoztál már komolyabban a kommunikáció bármelyik ágával, vagy ha van vállalkozásod, akkor talán nem kell különösebben magyaráznom, hogy miért fontos a tervezés. 

Üzleti terv nélkül csak vakon repül a céged. Ahogy kommunikációs stratégia nélkül sem lesz esélyed a proaktivitásra, ami az egyik legfontosabb fegyver a kommunikáció világában. 

Terv nélkül olyan leszel, mint egy hadvezér, aki “lesz, ami lesz!” felkiáltással vonul a harcmezőre. Megvan rá az esélye, hogy győzelmet arasson, de a legtöbb ilyen hadvezér otthagyja a fogát a csatatéren, vagy a serege jelentős veszteségeket szenved.

Talán nem foglak meglepni, ha azt mondom: igen, a blogíráshoz, a tartalomgyártáshoz is kell egy terv. Vagy legalább egy körülbelüli menetrend. (Ha találsz a neten olyan marketinges szakembert, aki ennek ellenkezőjét állítja, akkor írd meg nekem légyszi! 😀 ) Azonban nem kell extra bonyolult hókuszpókuszokra gondolni, egyszerűen csak 

ismerned kell azokat a témákat, amekyekről írni fogsz. Nem általánosságban! Hanem konkrét blogcímekre lebontva. 

Természetesen belefér, ha valamiért korrigálnod kell a tervedet menet közben (pl.: beesik egy aktuális, megkerülhetetlen téma), de az irányt látnod kell. Emellett van egy másik haszna is a témaötletelésnek a tervezésen kívül: önmagad tesztelése. Erről azonban majd egy picit később írok.

A tíznapos technika

Először lássuk azt a bizonyos technikát, ami se nem nehéz, se nem időigényes. Úgyis erre vagy kíváncsi, ugye? 😀 A recept így hangzik:

Tíz napon keresztül minden egyes napod azzal induljon, hogy kitalálsz magadnak tíz olyan témaötletet, amiről szívesen írnál. 

Egyszerűnek hangzik? Az is! Épp ez a fantasztikus benne. Az emberek többsége sokszor valamilyen titkos és bonyolult technikára vágyik, amivel előnybe kerülhet másokhoz képest. Pedig nincs szükség titkos technikára. 

Az általam alkalmazott tíznapos módszer a bloggerek többségének eszébe sem jut. Vagy ha hallott valami hasonlóról, azt úgysem csinálja meg. Garantálom, ha elvégzed ezt a gyakorlatot, akkor több témaötleted lesz, mint a bloggerek többségének. 

Nem kell tíznél több téma, de minimum annyi minden nap legyen meg! Tíz napon keresztül ez legyen a rituáléd! Ha szorgalmasan, lelkiismeretesen megcsinálod ezt a gyakorlatot, akkor bruttó 10 nap alatt – de valójában kb. nettó 2-3 óra alatt – összesen 100, de jó eséllyel ennél is több témaötlettel fogsz rendelkezni.

Hogyan csináltam én?

Minden napom ugyanúgy indul. Reggeli után leülök egy kényelmes helyen, ahol nyugodtan, csendesen elfogyasztok egy kávét. A tíznapos technika során ezt a rövid, kávézásra fordított időt használtam fel arra, hogy tornáztassam az agyamat. Egyik kezemben a kávéscsésze volt, a másikban a telefonom, ugyanis az Evernote alkalmazást használom jegyzetelésre. Az alkalmazásban megnyitottam egy jegyzetet „Önkihívás: Minden nap 10 témaötlet” címmel, majd gondolkodtam és írtam. Remélem belátod, hogy ehhez nem kell olyan hatalmas akaraterő.

3 hiba, amit mindenképp kerülnöd kell a gyakorlat során

A tíznapos technika egyszerű feladat, azonban van 3 dolog, amit szigorúan el kell kerülnöd, ha azt akarod, hogy tökéletes legyen a végeredmény. Ha ezekre nem figyelsz, akkor saját magadat fogod átverni, és nem fogod elérni a kívánt eredményt.

  1. Ne siettesd a végét!

Mindenkiben ott bujkál a türelmetlenség. Ez az emberi gyengeség meg fog jelenni nálad is a tíz nap során. Arra vágysz majd, hogy minél előbb ott legyen a jegyzetedben a 100 db témaötlet, és ezzel le legyen tudva a kihívás. Nagy lesz a kísértés, hogy néha ne csak tíz, hanem tizenöt, vagy húsz ötletet írj fel magadnak, hogy ezzel időt nyerj, azaz lefaragj néhány napot a kihívásból.

Nem számít, hogy hány konkrét ötlet szerepel már a jegyzetfüzetedben. Ha új nap jön, mindenképp írj legalább tíz új témaötletet! Ugyanis nem az a cél, hogy a kihívás végén száz témád legyen, hanem az, hogy minden nap találj legalább tíz újat!

Szóval jegyezd meg: hiába sietsz, a 10 napnak 10 napnak kell lennie! Ennek a gyakorlatnak nem az a lényege, hogy kipipálhass x db hanyagul összevetett ötletet.

  1. A saját agyadat használd, ne másokét!

A kihívás során nem csak türelmetlen leszel, hanem néha azt is fogod érezni, hogy nehézzé válik az ötletelés. Az első napok gyors sikerei után lassabbá válik a reggeli rutinfeladat. Ne aggódj, ez teljesen természetes. Én valamikor a 4-ik, vagy az 5-ik napon éreztem azt, hogy már kiadtam magamból mindent. Szerintem a legkreatívabb emberekkel is ez történik.

Ebből a szempontból az agyad semmivel sem különbözik az izmaidtól. Akkor lesz jobb, akkor fog fejlődni, ha tisztességesen, csalás nélkül elvégzed a munkát. Ha fáj, ha nehéz a gyakorlat, akkor biztos lehetsz benne, hogy már jó úton jársz!

Én a hullámvölgyben egészen odáig süllyedtem, hogy levettem a polcról egy-egy szakmai könyvet és átpörgettem a tartalomjegyzéküket, hátha találok bennük valami feldolgozható ötletet. (Ezeket végül mind kihúztam. 😉 ) Az is előfordulhat, hogy elkezdesz a témádhoz hasonló blogokat nézegetni, hogy olcsón megúszd az ötletelést.

Ne tedd! Minden ilyen lépés szabotálja az eredményedet. Tudatosan kerülnöd kell ezeket a lopott gondolatokat. Az nem baj, ha nem teljesen egyedi a témád, szó sincs erről. De ezeket magától kell megszülnie az agyadnak, ne tedd könnyebbé a munkáját!

  1. A tíz, az nem kilenc

Egy nap 10 témaötletet kell felírnod magadnak. Nem nyolcat, nem kilencet, hanem tízet. Ne csináld azt, hogy egy kevésbé kreatív napodon kilenc témát vésel fel a jegyzetedbe, amit elrendezel magadban azzal, hogy cserébe másnap 11-et fogsz írni. Ez így félmunka. 

Az agyadnak minden nap szüksége van ugyanarra a dózisra. Tíznél több témát bármikor írhatsz – mert kreatívabb napjaid is lesznek – de kevesebbet nem! Inkább legyen kevésbé jó a tizedik témaötlet, de teljesítsd a kitűzött penzumot!

Hogyan rendszereztem a témaötleteket

A tizedik nap reggelén 135 témaötlettel zártam a kihívásomat. Hihetetlenül boldoggá tett, amikor láttam magam előtt ezt a rengeteg témát. Tudtam, hogy akkor is hasznos volt számomra ez a kis energiabefektetés, ha a későbbiekben esetleg úgy fogom érezni, hogy a felsorolt ötleteknek csupán a 20%-a használható. Hiszen ha kikukázom az ötletek 80%-át, még akkor is 27 megírható cikkem marad. Ezzel a mennyiséggel is bőven teljesíthetem az első év végére kitűzött célomat, azaz a 24 blogbejegyzést.

Ha rendesen elvégzed a munkát, akkor a te jegyzetedben is ott lesz minimum 100 témaötlet. Ez viszont már elég nagy szám ahhoz, hogy ne tudd eldönteni, melyik téma feldolgozásával érdemes kezdened. Mutatok erre is egy saját megoldást, hátha neked is segíthet.

Első lépés

Vezesd fel egymás alá az összes témaötletet egy Excel-táblázatba. A sorrend teljesen mindegy. Ennek az oszlopnak legyen az a neve, hogy Témák. A Témák oszlop mellett pedig hozz létre három további oszlopot az alábbi fejlécekkel:

  • Mennyire sürgős?

Ebben az oszlopban jelezd, hogy saját szempontodból mennyire érzed sürgősnek az adott téma feldolgozását. Három értéket használj: 1-est írj azon témák mellé, amelyek megírását egyáltalán nem érzed sürgősnek. 2-est írj azok mellé, amelyek megírását nem érdemes túl sokáig halogatnod. 3-assal pedig azokat az ötleteket pontozd, amelyeket minél hamarabb meg kell írnod. (Például egy aktualitás miatt, aminek később már nem lesz jelentősége.) 

Mivel én az első hónapokban a hírlevelezéssel kapcsolatban szeretnék több tapasztalatot szerezni, ezért elsősorban ezeket a témákat pontoztam hármassal.

  • Mennyire érdekel?

Be kell vallanom, a témaötleteim között szerepeltek olyanok is, amelyek kevésbé érdekelnek, de valamiért mégis fontosnak tartom őket. Például ha saját fejlődésem szempontjából fontos megismernem egy tudásanyagot, vagy egy technikát. 1-essel pontoztam azokat, amelyek legkevésbé érdekeltek, 3-assal pedig azokat, amelyek megírásához szívem szerint azonnal nekikezdenék.

  • Mennyire nehéz?

Vannak olyan témák, amelyek érdekesek, de valamiért nehezek. Például mert rengeteg utánajárást kívánnak, valamilyen tesztet kell hozzá elvégezni, vagy sok embert kell hozzá meginterjúvolni. Az ilyen blogbejegyzés-ötletek mellé a 1-es számot kell beírni. A 3-as értéket pedig azok a témák kapják, amelyeket különösebb utánajárás nélkül szinte bármikor meg tudnál írni.

Ha ezeket megcsinálod, akkor az összes témaötleted súlyozva lesz a legfontosabb szempontok szerint.

Második lépés

A felsorolt három szempont alapján tisztázd magadban, hogy a te céljaidat milyen anyagok közzététele szolgálja leginkább. 

Mivel én egy valós időben zajló esettanulmányként írom a blogomat, ezért nálam a „Mennyire sürgős?” kérdésre adott pontok voltak a fontosak. Ha te épp most indítasz egy blogot, valószínűleg az a célod, hogy gyorsan legyen rajta több bejegyzés. Ebben az esetben érdemes a „Mennyire érdekel?” kérdésre fókuszálnod. Ugyanis gyorsabban és nagyobb kedvvel tudsz sorozatban cikkeket írni, ha a témák nagyon érdekelnek. Ha tanulni szeretnél, új témákat felfedezni, vagy szereted a kihívásokat, ráadásul nem fontos gyakran publikálnod, akkor lehet, hogy a „Mennyire nehéz?” kérdésre érdemes koncentrálnod. Ezután a számodra legfontosabb oszlopban szereplő számokat állítsd csökkenő sorrendbe!

Rendezés fontossági sorrend szerint

Ha nem tudod, hogyan kell egy Excel-táblázatban csökkenő sorrendbe rendezni egy adatsort, akkor kövesd az alábbi lépéseket:

  • jelöld ki a táblázat tetején azt az oszlopot, amely számodra a legfontosabb szempont osztályzatait mutatja,
  • klikkelj a táblázat jobb felső sarkában található Rendezés és szűrés menüre,
  • a legördülő menüpontok közül klikkelj erre: Rendezés méret szerint (csökkenő),
  • a felugró ablakban válaszd a Bővíti a kijelölést opciót.

Ha ezt megteszed, akkor a táblázatban előrébb lesznek sorolva azok a bejegyzésötletek, amelyek számodra a legfontosabbak. Azaz, amelyeket az adott oszlopban 3-assal értékeltél.

Harmadik lépés

Első körben csak azokra a témákra koncentrálj, amelyek a számodra fontos oszlopban 3-as értékkel rendelkeznek. Ezek most a felsorolás elején szerepelnek. Ezeket a témákat érdemes az első között megírnod. 

A másik két oszlop értékei alapján tovább tudod finomítani a sorrendet. Ha valamelyik téma mellett 3 db 3-ast is látsz, akkor azonnal bele is kezdhetsz a megírásába. Ezek a legtutibb ötleteid.

Hogyan tovább?

Ahogy azt látod, nem kell semmiféle tudományos csoda, vagy marketinges titok, hogy saját bejegyzésötleteket találj. Végezd el te is a tíznapos technikát, amely nem csak témákat fog biztosítani számodra, hanem tervezhetőséget is. 

Azonban az ötletelés egy soha véget nem érő folyamat. Azt javaslom, hogy legyen a telefonodon egy jegyzetalkalmazás, amiben a hirtelen eszedbe jutó ötleteidet folyamatosan gyűjtöd. Erre tökéletesen alkalmas az általam is használt Evernote, de jó a Google Keep, vagy bármi hasonló alkalmazás. Váljon szokásoddá, hogy bárhol és bármerre jársz, felírod magadnak azokat a témákat, amelyeknek helye lehet a blogodban. 

Végezetül kérek tőled egy szívességet. Ha elvégezted a tíznapos technikát, és több témát generáltál magadnak mint én (135 db-ot), akkor írj nekem egy üzenetet. Szeretném a te teljesítményeddel kibővíteni a cikket, hogy ezzel is motiváljuk a hozzánk hasonlókat. Köszönöm!