Oldal kiválasztása

Hogyan csökkentettem 83%-kal a feliratkozókért fizetett költségemet?

2021. nov. 14. | Marketingnapló

Aki online vállalkozást szeretne indítani, annak vásárlókra lesz szüksége. Aki vásárlókat szeretne, annak először érdeklődőket kell találnia. Ebben pedig óriási segítséget jelenthet, ha minél többen feliratkoznak a hírlevelünkre. De nem mindegy, hogy milyen áron.

2020 novemberében belevágtam egy kísérletbe. Azt szeretném kideríteni, hogy lehet-e munkahely és nagycsalád mellett egy kisebb, de hosszú távon stabil vállalkozást építeni. Kitűztem magamnak 3 egyszerű célt, amit az első 365 napban szeretnék megvalósítani:

  • megírni legalább 24 blogcikket,
  • elérni, hogy minimum 250 ember feliratkozzon a hírlevéllistámra,
  • elsajátítani alap szinten 2 új marketingkészséget.

Jelenleg 363-ik napja dolgozok ezekért a célokért.

MILYEN RÉSZCÉLOKAT TŰZTEM KI LEGUTÓBB?

Kétségtelen, hogy az éves céljaim közül a 250 feliratkozó elérésével állok a legrosszabbul. Ezért az elmúlt heteket arra áldoztam, hogy megpróbáljam gyorsítani a hírlevéllistám növekedését. Ennek érdekében

  • tanácsot kértem olyan marketingesektől, akiknek van már ebben tapasztalatuk;
  • készítettem egy-egy újszerű lead magnetet (csúnyán mondva: csalit),
  • és nagy nehezen rávettem magam, hogy aktiváljam az első pop-upot az oldalamon. Hátha az is segít.

Persze attól, hogy készítek pár jó tartalmat, az emberek még nem fogják észrevenni azokat. Azaz nem fog nőni az esélye annak, hogy kattintanak és feliratkoznak. Tehát elkerülhetetlen volt, hogy valamilyen formában felhívjam a figyelmüket a lead magnetemre. Erre viszont nincs túl sok módszer:

  1. vagy ajánlgatom a tartalmaimat olyan ingyenes felületeken, amiket sokan néznek, például tematikus Facebook-csoportokban,
  2. vagy hirdetek.

A Facebook megjelenésekor jellemző volt, hogy boldog-boldogtalan különböző csoportokban osztogatta a saját blogbejegyzéseit, hirdetéseit. Aztán a csoportok adminisztrátorai rágörcsöltek erre – teljesen jogosan – és visszaszorult a jelenség.

Bevallom, az a típus vagyok, aki alapvetően nem szereti az önpromót. Nem szeretem úgy megosztani a tartalmaimat, hogy azt előzetesen ne kérdezném meg az érintett csoport adminisztrátorától. Bár akadt egy-két nagyon segítőkész csoportadmin, akik erre engedélyt adtak, de lelkileg könnyebb, hatékonyságra pedig kiszámíthatóbb útnak tűnt számomra a hirdetés. Hol máshol, mint a Facebookon.

Amióta összeraktam a blogomat, azóta egyszer már indítottam egy hirdetést. Még márciusban. Arról is írtam egy összefoglalót, amit ha kérhetek, olvass el még mielőtt tovább haladsz ezzel a cikkel. Ha viszont nagyon nincs kedved elolvasni, akkor összefoglalom a lényegét.

HIRDETÉSI EREDMÉNYEIM Márciusban

2021 márciusában a CTR-em (átkattintási arányom) 0,56% lett, 1 feliratkozóért pedig 813 Ft-ot fizettem. Előtte azt is próbáltam kinyomozni, hogy milyen hirdetési ár számít átlagosnak. Bár nehéz erre egyértelmű választ adni, ennek ellenére megpróbáltam összegyűjteni az ezzel kapcsolatos információkat és összegezni azt egy grafikában összevetve a saját, márciusi adataimmal. Ez az:

A feliratkozónként fizetett 813 Ft-os ár nagyon elkeserített tavasszal, ezért most világos volt legújabb célom:

  1. Szerezzek minél több feliratkozót, hogy minél jobban megközelítsem a 2021. november 15-ig kitűzött 250-es számot.
  2. Próbáljam úgy összerakni a hirdetést, hogy 1 feliratkozóért kevesebbet fizessek, mint márciusban. A tavaszi adatokat nézve a 4-500 Ft/fő-nek is örültem volna, hiszen az azt jelentené, hogy kb. felére faragtam a költségeimet.

HOGYAN NÉZETT KI A MOSTANI HIRDETÉSEM?

2021. november 8-án, hétfőn reggel indítottam a hirdetésemet, amit kisebb megszakításokkal november 13-ig, szombat délutánig futtattam. Eredeti tervek szerint 10 ezer Ft-ot akartam áldozni erre a miniprojektre. Abban reménykedtem, hogy most kedvezőbben fognak alakulni az 1 feliratkozóra vetített kiadásaim.

A hirdetésben erre a tesztre irányítottam az érdeklődőket (tehát ez volt a feliratkozásért ajánlott tartalom):

A hirdetésből három verziót is készítettem, hogy tesztelhessem őket. Azonban rövid időn belül rájöttem, hogy a három közül kettőnek nem jó a szövege. A poszttal alapvetően alkalmazottakat akartam megszólítani munkaidőben, viszont a szöveg eleje picit számon kérő lett. Így kezdődött: „Nem szép dolog munka közben netezgetni. :-)”

Pár óra után eszméltem rá, hogy ez a mondat sokaknak bántó lehet. Hiszen ki vagyok én, hogy vadidegen embereknek tréfálkozva a szemére vessem, ha munka közben nyomkodják a Facebook-ot. Ezért ezt a hirdetési verziót leállítottam. A döntésem helyességét az első nap eredményei is alátámasztották, ugyanis majdnem fele annyian kattintottak erre a hirdetésre, mint a másikra.

Tehát lemondtam az A/B tesztelésről, és maradt egyetlen hirdetésem. Ami így nézett ki:

A célzási beállításaim pedig így:

Hely:

  • Magyarország

Kor:

  • 40-50 év közöttiek

Iskolai végzettség:

  • Középiskola
  • Részleges főiskolai/alapképzés
  • Felsőfokú tanfolyam
  • Főiskola/egyetem
  • Mesterképzés
  • Diploma
  • Doktori végzettség

Házas

  • Bejegyzett élettársi kapcsolat
  • Együttélés
  • Özvegy
  • anyaság
  • apaság
  • szülői feladatok

Érdeklődési körök:

  • marketing
  • vállalkozói tevékenység

HOGYAN ALAKULTAK AZ ADATAIM?

Az első nap eredményei minden várakozásomat felülmúlták. Nem akartam hinni a szememnek, de az első 24 órában 100 Ft alatt volt 1 feliratkozó ára. A márciusi siralmas eredményem után számomra ez hihetetlen jónak tűnt. Lelkem mélyén attól féltem, hogy majd másnap jön a fekete leves, és drasztikusan romlani fognak az adataim.

De nem romlottak. Legalábbis nem jelentősen.

Továbbra is 120-130 Ft/feliratkozó értéket produkált a hirdetés. Folyamatosan figyeltem a feliratkozók számát és a hirdetési költséget. Naponta 2-3 alkalommal is ellenőriztem, hogyan változik az 1 feliratkozóra jutó kiadásom.

A második nap végén úgy döntöttem, ha már ilyen szépek a számaim, megemelem a hirdetésre fordított keretemet. Ki tudja, következő alkalommal lesz-e lehetőségem ilyen áron bővíteni a listámat.

6 nap után ezzel a végeredménnyel zártam:

  • CTR: 5,56% – Azaz, akiknek megjelent a hirdetésem, azoknak ennyi százaléka rá is kattintott.
  • Akik kattintottak, azoknak a 17%-a fel is iratkozott a listámra.
  • A kampány végére összesen 127 új feliratkozóm lett, az 1 feliratkozóra eső kiadásom pedig 136 Ft-on zárt. Ezt brutális javulásnak érzem a márciusi próbálkozásomhoz képest.

Emellett elkönyvelhettem egy extra eredményt is! 361 nap után megkaptam a legelső beszólást. (Minden ilyet elteszek emlékbe.)

TANULSÁGOK ÉS FÉLELMEK

A tavaszi 813 Ft/fő árról, 136 Ft/fő árra tudtam javítani az eredményemet. Ennek pedig kell, hogy legyen valami magyarázható oka. Én fontossági sorrendben a következőkre tippelek:

  • Sokkal jobb lehetett a csalim,
  • hatékonyabb lehetett a hirdetés headline-ja, ami egyébként így hangzott: „1 perc – 12 kérdés”
  • a fentiek mellett pedig kisebb félelmem, hogy nem jól céloztam, ezért most lehetnek olyanok is a hírlevéllistámon, akik nem fogják hasznosnak érezni a KontentLabor cikkeit.

Ezúttal is le kell írnom, amit korábban megtettem: tudom, hogy azonnali értékesítés nélkül nehezen lehet megállapítani, hogy megérte-e a hirdetésre áldozott összeg. Ha a hirdetés több bevételt termel, mint amennyi a hirdetés költsége, akkor megérte a befektetést. Függetlenül mindenféle részadattól. Nálam viszont még nincs semmiféle értékesítés. Fogalmam sincs, hogy meg fog-e térülni később ez a befektetés. Remélem, hamarosan kiderül.

Tényleg! Te már kitöltötted azt a tesztemet, amit hirdettem? Ha nem, akkor tedd meg és választ kaphatsz arra, hogy neked érdemes-e munkahely mellett vállalkoznod.