Oldal kiválasztása

6 tudományoskodás nélküli módszer, hogy időt találj a mellékvállalkozásodra

2021. nov. 10. | Hétvégi vállalkozás

Nem baj, ha nem olvasod el ezt a cikket. Akár ezzel is sokat tehetsz a mellékvállalkozásodért. Lehet, hogy furcsának tűnik ez a kezdőmondat, de meg fogod érteni, hogy miért indítottam ezzel ezt a blogbejegyzést. Csak a következő pár sort kell hozzá elolvasnod.

Ha úgy olvasol, mint az emberek többsége, akkor most gyorsan végigpörgeted ezt a cikket. Villámgyorsan húzod lefelé az oldalsávot és közben átfutod az alcímeket. Így fogod eldönteni, hogy megéri-e időt áldoznod arra, hogy alaposabban is átolvasd ezt az egész anyagot.

Helyes! Így kell ezt csinálni!

Nem baj, ha az alcímek láttán elklikkelsz erről a bejegyzésről, mert ezzel máris nyerhetsz egy kis időt. De ha alaposabban elolvasod, és átgondolod a cikkem mondandóját, akkor garantálom, hogy később még több értékes időt fogsz nyerni.

Az idő nem a tulajdonunk. Az egy ajándék. Amit úgy köszönhetünk meg, hogy értékesen használunk ki.

Kiss Ulrich SJ, a Management by Jesus ötletgazdája és mentora

Az alábbiakban felsorolok 6 javaslatot, amelyek első olvasásra talán unalmasnak fognak tűnni. De kérlek, válaszold majd meg magadban, hogy ezek közül az unalmas javaslatok közül hányat fogadtál meg eddig. Melyiket tartod be? Mert igazából csak ez számít.

Szóval:

1. Vezesd pontosan a feladataidat és koordináld azokat!

Ha értékesebben szeretnéd eltölteni az idődet, akkor nincs mese, rendszerezned kell. Ha nem tartod számon a feladataidat, szét fogsz csúszni. Folyamatosan ad hoc megoldásokra fogsz kényszerülni. Ennek pedig egyenes következménye lesz, hogy nem te fogod uralni a saját idődet.

Szóval, ha szeretnéd, hogy legalább a minimális esélye meglegyen annak, hogy a munkahelyed és a családod mellett jól szervezd az időbeosztásodat, akkor koordinálnod kell a feladataidat. Bagatell? Az. És amúgy csinálod?

A teendőidet vezetheted egy sima papír jegyzetfüzetben, vagy egy Excel táblázatban. Ezeknek az eszközöknek is megvan az előnyük. De a papírmentesség és a jobb felhasználói élmény miatt én inkább a Trello nevű feladatkezelő alkalmazást ajánlom. Tudom, hogy van több hasonló alkalmazás is, de a Trellot már évek óta használom, van benne kellő tapasztalatom, úgyhogy jó szívvel merem ajánlani. Az ingyenes alkalmazásba itt tudsz regisztrálni: https://trello.com/hu/signup

2. Ne csak azt tudd, hogy mit kell csinálnod! Azt is tudd, hogy miért!

Talán filozofikus bugyutaságnak tűnik, de az első lépések egyikeként meg kell fogalmaznod,  a miértedet. Ha nem csak azt tudod, hogy mit szeretnél elérni, hanem azt is, hogy miért, az több dologban is segíthet:

  • Egyrészt, jelentősen javíthatja a motiváltságodat.
  • Másrészt gyorsabb, hatékonyabb leszel, ha a miérted alapján meghatározott céljaid lebegnek a szemed előtt. A miérted ismerete ésszerűbbé teszi az időfelhasználásodat.

Én elég sok energiát fordítottam arra, hogy végiggondoljam, mit miért csinálok. Nem csak azzal vagyok tisztában, hogy a következő hónapokban mit szeretnék elérni. Évekre, évtizedekre előre van egy stratégiám.

Neked nem kell feltétlenül ilyen hosszú távú stratégiát készítened, de az alapvető miérteddel, a motivációddal tisztában kell lenned.

A miérted pontos ismeretéből fakadó logikai folyamat valahogy így néz ki:

Ha többet szeretnél olvasni erről a témáról, ajánlom figyelmedbe Simon Sinek könyveit. Például a Találd meg a miértedet! címűt.

3. Tanulj meg priorizálni!

A priorizálás, azaz a fontossági sorrend felállításának mellőzésével én sajnos elég sok időt szoktam bukni. Sokkal könnyebb belekezdeni egy olyan feladatba, ami kevesebb koncentrálást, vagy kisebb energiaráfordítást igényel.

Ezért gyakran előfordul, hogy a lényegtelen hülyeségeket megcsinálom, a fontosabb teendőket pedig halogatom. Ismerős?

Ha igen, akkor kérlek, tanulj meg priorizálni! A feladataid fontossági sorrendjének felállítására létezik egy „tudományos” módszer. Ha kíváncsi vagy rá, akkor írd be a keresőbe, hogy „Eisenhower mátrix”. Ez a technika rákényszerít arra, hogy a fontosság, és a sürgősség szempontjai alapján rendszerezd a feladataidat.

Ahogy a címben ígértem, ez a cikk a tudományoskodás nélküli módszereket mutatja be. Ezért megosztok veled egy, az Eisenhower mátrixtól gyorsabb és egyszerűbb megoldást is. A titkos recept a következő:

Írd fel egy egyszerű papírra a napi feladataidat és állítsd azokat sorrendbe. Kész.

🙂

Én ezt a kőkorszaki technikát rendszeresen alkalmazom, főleg hétvégén. Tényleg nem kell túlgondolni. Mutatom, hogyan nézett ki a legutóbbi napi munkatervem.

Először felírom azokat a feladatokat, amelyeket pl. szombaton szeretnék elvégezni. Aztán felírom sorban az órákat, és mindegyikhez hozzárendelek egy feladatot. Ilyenkor figyelembe veszem, hogy melyiket mikor (délelőtt, vagy délután stb.) van lehetőségem elvégezni, illetve azt is, hogy mennyi időráfordítást igényel.

Ennek a rém egyszerű kis listának köszönhetően nap közben mindig tudom, hogy épp mit kell tennem. Nincsenek eltékozolt órák. Vagy legalábbis elég kevés.

Ahogy azt te is láthatod a papíromon, aznap – a tervekkel ellentétben – nem tudtam befejezni a blogcikkemet, illetve Csabi papírjait sem tudtam átnézni. (Bocs Csabi!)

4. Koncentrálj!

Ha azt szeretnéd, hogy kevesebb idő alatt több feladatot tudj elvégezni, akkor nélkülözhetetlen, hogy odafigyelj a munkádra. Rá kell kényszerítened magad a fókuszált munkavégzésre. Erre jó megoldás a pomodoro technika alkalmazása. Próbáld ki, ha még nem ismered!

A témáról nemrég egy külön cikket is írtam, ráadásul egy letölthető munkalapot is készítettem hozzá.

5. Keresd meg a kevésbé hasznos óráidat…

…és ha megtaláltad, könyörtelenül csökkentsd a számukat!

Tudom, hogy jó érzés szörfözni a neten, újra és újra átpörgetni a Facebook-hírfolyamodat. Magával ragadhat órákra a Ninja Warrior, a Mi kis falunk, vagy bármilyen hasonló tévéműsor. J Vagy egy film, amit egyébként már legalább háromszor láttál. Ezekre gondolok, amikor haszontalan órákról beszélek.

Nem gúnyolódni akarok. Én is naponta küzdök ezekkel az elemekkel és sajnos nem mindig győzök. Mégis

sokkal-sokkal tudatosabban kell kezelned ezeket a helyzeteket. És jelentősen csökkentened kell a haszontalan programok számát! Ne legyenek illúzióid, teljesen úgysem tudod ezeket kiirtani, de képes vagy jelentősen csökkenteni!

Ha esetleg azt érzed, hogy te nem is töltesz olyan sok időt haszontalan dolgokkal, akkor javaslom, hogy vezesd a napi tevékenységeidet egy táblázatban pár hétig. Minimum órás, vagy félórás, de az a legjobb, ha 15 perces bontásban. Garantálom, hogy meg fogsz döbbenni az eredményen. Én elvégeztem ezt az önelemzést, és azóta nem mondom azt, hogy ne lenne elegendő időm, ha valóban akarnám.

Ha a haszontalan tevékenységekre fordított idődet csak 25 százalékkal tudod csökkenteni, máris egy jó adag extra idővel fogsz szembesülni.

6. Beszélj a családoddal!

Furcsa javaslat, ugye? Pedig csodákra képes. Sajnos az a tapasztalatom, hogy sok családban a kelleténél kevesebbet beszélgetnek egymással a családtagok. Nagy hiba!

Ülj le a feleségeddel, vagy a férjeddel, és közösen találjátok meg azokat a hetente visszatérő időpontokat, amikor a saját vállalkozásoddal foglalkozhatsz. Például:

  • Mikor végez a párod olyan munkát, amiben nem tudsz neki segíteni? Ráadásul közben ő sem tud rád figyelni?
  • Mikor tanulnak a gyerekeid?
  • stb.

Vond be a párodat is a céljaidba. Ha eddig nem tetted meg, akkor meséld el neki, hogy miért tartod fontosnak, hogy mellette és a munkád mellett időt áldozz a blogodra, a vállalkozásod felépítésére. Kérd ki a tanácsát, hogy szerinte mikor lenne erre érdemes rendszeresen néhány órát áldoznod, hogy azzal ő se érezze azt, hogy kivonod magad a családi életből.

Hidd el, sokat segíthet, ha a társad azt érzi, hogy számít a véleménye. Teljesen másképp fog rád nézni, amikor a számítógép előtt görnyedsz és a blogodat írod, ha tudja, hogy ezt miért teszed.

Van még valamilyen jól bevált, hétköznapi javaslatod, amivel értékesebbé lehet tenni az időnket? Kérlek, írd meg nekem!