Munkahely és nagycsalád mellett is lehet olyan hétvégi vállalkozást indítani, ami a tulajdonosának örömet okoz, a háztartás számára pedig második bevételi forrást jelent. A kérdés csak az, hogyan? 365 nappal ezelőtt indítottam a KontentLabor.hu-t, hogy a kérdésre választ kapjak. Ilyenkor illik egy kis számvetést tartani.
Eltelt egy év azóta, hogy elindítottam a KontentLabor.hu oldalt. Az elmúlt 365 napban elvégeztem sok kis feladatot, elértem számos apró mérföldkövet. Mindezt azért, hogy lassan, de türelmesen, kicsit közelebb kerüljek egy nagyobb célomhoz.
Ha feliratkoztál a hírlevéllistámra, akkor pontosan tudod, hogy milyen módszerrel próbálom megtalálni a vállalkozási ötletemet. A saját képlet, amit követek, a következő:
Egy év után valahol az első és a második lépés között járok. Azaz, már vannak feliratkozóim, akiknek elkezdtem felmérni a helyzetüket. Azonban még mindig nagyon sok visszajelzésre lenne szükségem, hogy továbbléphessek a harmadik lépcsőre.
Persze sokkal egyszerűbb ezt a képletet felvázolni, mint megvalósítani. Hiába tudom, hogy a fenti lépéseket szépen, türelmesen, sorban kell megtennem, ennek ellenére a gondolataim sokszor előrébb járnak, és már a harmadik lépés körül kalandoznak.
Így ítélheted halálra a vállalkozási ötletedet
Az elmúlt egy évem leginkább arról szólt, hogy legyőzzem a prekoncepcióimat, félretegyem az adatokat nélkülöző megérzéseimet és kizárólag a listaépítésre és az olvasóim megismerésére koncentráljak. Nehéz határt szabni a vágyaknak, de nem szabad előreszaladni a tervezésben.
Attól, hogy körvonalazódik a fejedben egy ötlet, amivel szívesen foglalkoznál, még nem biztos, hogy az másokat is érdekelhet annyira, hogy később fizessenek érte. Ez a legnagyobb csapda a vállalkozási ötlet keresésének folyamatában. Ez az, amit ha nem kezelsz jól, akkor eleve halálra ítéled a leendő vállalkozásodat.
Nagyon nehéz összeegyeztetni saját érdeklődésünket és a piac igényeit. Pedig ez elengedhetetlen, ha működőképes vállalkozást szeretnénk. Egy korábbi cikkemben megpróbáltam megfogalmazni a tökéletes vállalkozási ötlet összetevőit, amit most csak ezzel a képpel foglalok össze:
Szép álom azt hinni, hogy ha az ember azt csinálja, amit szeret, és jól csinálja, akkor előbb-utóbb lesznek olyanok, akik vevők rá. Ez sajnos sok esetben nem igaz. Ezért kiemelten fontos a vállalkozási ötlet keresésének első két lépése, azaz a közösségépítés, és a problémakutatás.
Ehhez a két lépéshez kapcsolódott az a 3 fő cél, amit az első évem végére kitűztem magamnak. Mutatom, melyik hogyan sikerült.
1. cél: 24 blogcikk megírása
Egy nulláról induló bloggernek nagyon kevés bejegyzése van, ugyanakkor rengeteg tervvel, álommal rendelkezik. Ezek az álmok nagyon könnyen szertefoszlanak a gyakorlati kivitelezés elindításakor.
Az ember hajlamos beleesni abba a hibába, hogy túl sokat pepecsel az új weboldal/blog kialakításával. (Én is ezt tettem.) Túl nagy jelentőséget tulajdonít ennek az egésznek. Azt érzi, hogy valami fontosat csinál. Aztán amikor a lényeggel, azaz a tartalommal kell foglalkozni, hirtelen eltűnik a lendület. Nézd meg, hány olyan blog létezik, ahol 5-10 bejegyzés után leállt a gépezet! Pedig a tartalomgyártásra sokkal több energiát kellene fordítani, mint a weboldal megépítésére.
A munkám miatt napi szinten foglalkozok szövegírással, ezért nagyon féltem attól, hogy másokhoz képest nálam hamarabb jelentkezik majd a tartalomgyártással kapcsolatos motiválatlanság. Ráadásul egy kezdő bloggernek eleinte úgy kell cikkeket írnia, hogy azokat a kutya sem olvassa. Ez sem teszi túl izgalmassá a blogolást.
Viszont célmániás vagyok. Motivál, ha tisztán látom, hogy hová tartok. Szerintem ezzel lehet legkönnyebben legyőzni a halogatást. Ezért biztos voltam benne, hogy olyan menetrendet, olyan tartalomtervet kell kitűznöm magam elé, ami kristálytiszta és teljesíthető.
Józanul mérlegeltem a mindennapjaimat, és úgy gondoltam, hogy az én esetemben 1 év alatt 24 cikk megírása lehet a jó cél. A kitűzött számot sikerült teljesítenem, 2020 novemberétől 2021. november 15-ig összesen 25 cikket írtam.
Egyelőre a terveim, az álmaim sokkal erősebbek, mint a napi kihívások. Ezért úgy döntöttem, hogy a következő 365 napra is több átfogó cikk megírását tűzöm ki célként. Így a második évem végére talán már egész pofás tartalomgyűjtemény lesz az oldalamon.
2. cél: 250 feliratkozó elérése
Sok tapasztalt marketinges azt vallja, hogy már a blogolás, vagy a vállalkozás első napjától gyűjteni kell az olvasóinkra, felhasználóinkra vonatkozó adatokat. Ezzel együtt törekedni kell arra, hogy minél többen feliratkozzanak a hírlevéllistánkra.
Lelkiismeretes, fejlődni vágyó emberként megfogadtam ezeket a tanácsokat. Már induláskor megadtam a lehetőséget arra, hogy bárki feliratkozhasson a listámra. Első lépésként Magyarország legnagyobb marketinges bloggyűjteményét kínáltam azoknak, akik megadták az e-mail-címüket. IDE KATTINTVA te is megkaphatod a gyűjteményt, ha még nem igényelted.
Egy évvel ezelőtt azt tűztem ki célul, hogy elnyerem 250 feliratkozó bizalmát, de 2021. november 15-ig csak 203 érdeklődő jelentkezett a listámra. Ráadásul közel sem ment olyan könnyen a feliratkozógyűjtés, ahogy azt tapasztaltabb ismerőseim előrevetítették.
Kisebb lelkiismeretfurdalást okozott számomra, hogy az utolsó hetekben Facebook-hirdetéssel növeltem a feliratkozóim számát. Természetesen álmaimban az szerepelt, hogy majd organikusan érkeznek a feliratkozók. De túl kevés kulcsszóra írt cikket készítettem, illetve ahhoz sem volt bátorságom, hogy különböző Facebook-csoportokban népszerűsítsem az anyagaimat. Ezért maradt a hirdetés. Kezdetben negatív, majd pozitív tapasztalatokkal.
Az első évem alapján ki kell mondanom, hogy
a feliratkozók nem potyognak csak úgy az égből. Ma már senki sem fog feliratkozni hozzád azért, mert felraksz a honlapra egy pdf-et, aminek Canva-ban csináltál egy szép borítót. Ennél ma már több kell. Ingyenes anyagokkal ugyanis tele a padlás.
Összesen 203 feliratkozóval zártam a 365-ik napot, ami természetesen nem jelenti azt, hogy ne folytatnám tovább a listaépítést.
3. cél: 2 új marketingkészség elsajátítása
A KontentLabor elindításával az volt ez eredeti célom, hogy úgy kezdjek bele a megvalósításba, hogy azzal párhuzamosan a tanulást is folytatom. Nem hiszek abban, hogy először tanulni kell, aztán megvalósítani. Szerintem először tanulni kell, aztán megvalósítani ÉS tanulni.
Ezért az első évemre kitűzött céljaim között szerepelt, hogy elsajátítsak 2 új marketingkészséget legalább alap szinten. Ezt a teljesítményt lehetetlen volt egzakt módon mérni, hiszen nincs ember, aki megmondja, mikortól rendelkezem ténylegesen egy tudással. Ezért csak a saját érzéseimre tudtam támaszkodni. Eszerint
a kitűzött célt teljesítettem. Ma már a hírlevelezés és a Facebook-hirdetések területén is magabiztosan mozgok. Természetesen nem lettem profi ennyi idő alatt, de lett egy stabil alaptudásom.
Pár szó a hírlevelezésről
A hírlevelezés fontosságát szerintem nem kell boncolgatnom. Ha mégis, akkor olvasd el az egyik korábbi cikkemet, amiben félelmetesen jó infografikákat gyűjtöttem össze az e-mail-marketingről.
Hosszas mérlegelés után a MailerLite hírlevélküldő szoftverre esett a választásom. Kezdő bloggereknek, vállalkozóknak szerintem iszonyat jó választás, nem lehet vele mellé nyúlni. Megtanultam, hogyan kell felépíteni egy listát és hogyan kell azt szegmentálni, automatizmusokat készíteni.
Minél több lett a feliratkozóm, annál kisebb lett a megnyitási arányom, de ez egy természetes folyamat. Ráadásul még így is elégedett lehetek a teljesítményemmel. 2021 novemberében a következőképpen nézett ki a teljes listára vonatkozó statisztikám:
Az általam nagyra becsült Klikkmarketing – a Mailchimp 2019-es statisztikáira hivatkozva – azt írta, hogy minden piacot és iparágat összevonva a hírlevelek átlagos megnyitási aránya 21,33 százalék. Az én átlagos megnyitási arányom jelenleg 38,77 százalék. Tehát az átlagot bőven túlteljesítettem.
Ennek ellenére nem dörzsölhetem a tenyeremet elégedetten, hiszen még közel sem küldtem ki annyi levelet, mint a legjobb hírlevelezők többsége. Megnyugtató statisztikát talán majd csak egy év múlva fogok látni.
A Facebook-hirdetésekről
Egyre többen panaszkodnak a Facebookra, számos furcsa dolgot produkál a rendszer. Divatos dolog lett szidni Mark Zuckerberg közösségi oldalát. Ennek ellenére tény, hogy még mindig az egyik leghatékonyabb felület azok számára, akik hirdetni szeretnének.
A Facebookon profi módon hirdetni nem egyszerű. Nem véletlenül vannak külön szakértői a területnek. Ezek közé tartozik a BOOM Marketing is, akiket évek óta figyelek, olvasok. Éppen ezért nagy öröm volt számomra, amikor az ügynökség vezetője, Balogh Dávid azt írta nekem, hogy tetszik neki a blogom, a felfogásom. Felajánlotta, hogy a kihívásaim teljesítéséhez hozzájárul azzal, hogy megajándékoz a Facebook Mesterkurzus nevű oktatási anyagukkal. Ez épp kapóra jött számomra, sokat segített abban, hogy elmélyítsem tudásomat a Facebook-hirdetések területén.
Ha profi hirdetéskezelő nem is lett belőlem, ma már nem érzem elveszettnek magam, ha hirdetnem kell a Facebookon.
Mennyit költöttem az első évben?
A blogomnak köszönhetően több megkeresést is kaptam különböző szövegírói munkákra. Egytől-egyig minden érdeklődő nagyon szimpatikus volt számomra, rendkívül megtisztelő volt a megkeresésük. És ez most nem egy kötelező jópofizás! Valóban nagyon pozitív volt a benyomásom.
Épp ezért volt fájó, hogy egyelőre vissza kellett utasítanom ezeket a megkereséseket. Tettem mindezt azért, hogy 100 százalékosan a kitűzött céljaimra koncentrálhassak. Úgy tekintettem a mögöttem hagyott időszakra, mint egy nagyon fontos alapozásra. A családomon és a munkahelyemen kívül mindent e mögé helyeztem. Még az azonnali pénzkeresés lehetőségét is.
Az én esetemben egyelőre elég vicces dolog költségvetésről beszélni. Nincsenek komoly kiadásaim és bevételeim. Ennek ellenére tudom, hogy sok hozzám hasonló kezdő blogger van, akiket érdekelhet, hogy milyen minimális költségekkel kell tervezni induláskor.
Számomra nyilvánvaló, hogy te nem vagy naív. Tudod, hogy nem létezik passzív jövedelem. Még egy blog elindítása is munkával és minimális kiadásokkal jár.
Ezért ködösítés nélkül, teljesen őszintén leírom az eddigi kiadásaimat.
Kiadásaim
- Tárhely éves díja: 4.699 Ft
- Domain éves költsége: 1.524 Ft
Ha egyedi domainen szeretnél saját oldalt indítani, akkor ezekkel a minimum költségekkel neked is számolnod kell. Ha te valamilyen ingyenes szolgáltatónál (pl.: blog.hu) indítod a blogodat, esetleg egy sima Facebook-oldalon kezdesz írogatni, akkor nem lesz ilyen költséged.
Fontos tudnod, hogy a KontentLabor indítása előtt én már rendelkeztem a DIVI oldalépítő sablonnal. (Volt korábban egy másik projektem, amit végül feladtam.) Ha te sosem hoztál még létre weboldalt, akkor erre be kell tervezned valamilyen költséget, hacsak nem valamelyik ingyenes WordPress-sablonnal szeretnél dolgozni.
Na, de folytatom:
- Tesztek, kvízek készítéséhez szükséges bővítmény: 18.290 Ft
- Stockfotók ára: 12.090 Ft (Ezért 100 db jogtiszta képet kaptam.)
- Pop-up bővítmény: 2.170 Ft
Ezt a fenti három kiadást neked nem szükséges betervezned.
A kvíz bővítményt azért vásároltam, mert az olvasóim számára hasznosabb csalikat szerettem volna készíteni.
A stockfotókért azért fizettem, mert drága az időm. Nem volt kedvem állandóan olyan képekre vadászni, amelyeket jogszerűen, kötöttségek nélkül használhatok.
Illetve vásároltam egy pop-up bővítményt is. Erre sem fontos költened, hiszen több ingyenes megoldást is találsz. Azonban tudnod kell, hogy az ingyenes bővítmények úgy vannak kitalálva, hogy ne legyen elérhető bennük minden fontos funkció. Én nem akartam kompromisszumokat kötni ezért megvettem egy nagyon kedvező áron kínált bővítményt.
Végül:
- Facebook-hirdetésekre költött pénz: 48.601 Ft
Ez a kiadás ijesztőnek tűnhet, pedig szerintem az egyik legjobb befektetésem volt ebben az évben. Igazából ennek köszönhetem a feliratkozóim legjavát. A hirdetéseket kétszer feliratkozószerzésre, egyszer pedig egy cikk népszerűsítésére használtam. Induláskor, ha gyorsítani szeretnéd a folyamataidat, sajnos nem tehetsz mást, mint hogy hirdetsz.
Bevételeim
A bevételem elvileg 0, azaz nulla forint volt. Gyakorlatilag viszont 83.374 Ft.
Ugyanis – ahogy azt a cikk korábbi részében már említettem – a blogomnak köszönhetem megkeresett Balogh Dávid a BOOMmarketingtől és felajánlotta számomra az egyik fizetős képzését ingyen. Az említett kurzus ára egyébként 83.374 Ft. Mivel a KontentLaborral az a célom, hogy megvalósítsak és ezzel együtt tanuljak is, ezért egyértelmű, hogy bevételként kell elkönyvelnem ezt a támogatást.
Tehát
- az összes kiadásom: 87.374 Ft
- az összes bevételem: 83.784 Ft
- a végső egyenlegem pedig: -3590 Ft
Úgy érzem, az első 12 hónapom hihetetlenül jól sült el. Elindítottam valamit, amiben örömömet lelem. Kipróbálhattam olyan dolgokat, amit eddig nem tettem. Lett több mint 200 feliratkozóm. Megismertem több szuper embert, akiktől tanulhatok. Kaptam sok biztatást, ami motivál.
És mindezt kb. 3600 Ft-ért!!! Váó!
Ahogy mondani szokták: ez a hülyének is megérte. Köszönöm. Egyértelmű, hogy folytatom a munkát. Ha érdekel a következő évem is, akkor itt lent fel tudsz iratkozni hozzám.