Tök jó, hogy 18 hónapja blogolok, de nagyon úgy néz ki, hogy az alapoknál valamit elrontottam. <sóhaj> Jó lenne, ha kezdő vállalkozóként, vagy kezdő bloggerként te nem követnéd el ezt a nevetséges 3 hibát.
Eltelt körülbelül másfél év a blogom indítása óta, és még mindig nem látom kristálytisztán, hogy milyen irányba kell haladnom. Ez elég lelombozó.
Másfél év azért sok, nem?
Egy rutinos vállalkozó valószínleg azt mondaná erre, hogy túl sokat tökölök. Túl sokat tervezgetek. És hogy ideje lenne komolyabban belevágnom ebbe a vállalkozósdiba.
Egy kezdő vállalkozó pedig megijedhet a példámtól. Elég elkeserítőnek tűnhet, hogy másfél évig kell keresgélni egy konkrét vállalkozási ötletet. Hogyan lehet 18 hónap után is úgy kezdeni egy blogcikket, hogy „nem látom kristálytisztán, hogy milyen irányba kell haladnom”. (OMG! 😱 ) Kinek van erre ideje?
De lassítsunk egy kicsit! Mert valójában valahol középen van az igazság.
A Marketingnapló sorozatot épp azért indítottam, hogy mindannyian – köztük jómagam is – láthassuk azt a folyamatot, hogyan és mennyi idő alatt lehet nulláról eljutni odáig, hogy valakinek legyen egy profitábilis mellékvállalkozása. És igen, ebben a folyamatban benne van a hezitálás is. Benne vannak a rossz és bátortalan döntések, amelyek egy rutinos vállalkozó számára talán nevetségesek.
Viszont egy hozzám hasonló kezdő jobb, ha leszámol azzal a tévképzettel, hogy képes lesz elsőre tökéletesen megrajzolni a bizniszépítés menetrendjét. Hogy 1-2 hónap múlva már laptoppal az ölében dolgozhasson egy tengerparton. Havi 1 millió forintért.
Bocs, de ilyen sajnos nincs! Maximum a túltolt Facebook-hirdetések szövegeiben és stockfotóin olvashatsz és láthatsz hasonlót. Ha létezik is ilyen gyors siker, akkor az valami egészen különleges sztori lehet. Azonban a legtöbb történet nem erről szól. Ahogy az enyém sem.
Emellett ne felejtsünk el egy fontos szempontot:
Én hétvégi vállalkozást építek. Egy második bevételi forrást próbálok létrehozni. Mert van egy stabil munkahelyem, amit egyelőre nem akarok feladni.
Tehát nem az célom, hogy holnap lecseréljem a munkahelyemet, és napi 8 órában elkezdjek működtetni egy vállalkozást. Én ehelyett a türelmes emberek útját járom. Ha te is munka melletti vállalkozáson gondolkodsz, akkor hozzám hasonlóan légy türelmes! Ugyanis fele olyan sebességgel fogsz haladni, mint egy főállású vállalkozó. Időből kevesebb jut számodra, a sikerig vezető út hosszát viszont sehogy sem tudod lerövidíteni.
Azonban szeretném egy picit gyorsítani a haladásodat. Ezért most elmesélem, hogy mit csinálhattam volna jobban az elmúlt másfél évben. Értsd: mit csinálhatsz te jobban.
Milyen terveim voltak az első évre?
A blogom elindításakor a következő egyszerű stratégia mentén akartam megtalálni a vállalkozási ötletemet:
- Létrehozok egy saját weboldalt,
- egy éven keresztül blogolok és feliratkozókat gyűjtök,
- egy év után összegzem, hogy az olvasóim melyik témákat szerették a legjobban, illetve azt is, hogy én melyik témákról írtam a legnagyobb kedvvel.
A nagy haditervet így foglaltam össze egyetlen grafikán:
Mit valósítottam meg ezekből a tervekből?
Hogy aztán ebből az egészből mit sikerült elérnem, azt egyszer már egy külön blogcikkben összegeztem 2021 novemberében. Akkor úgy éreztem, hogy egy év blogolás után valahol az első és a második lépés között járok. Azaz, már voltak feliratkozóim, akiknek elkezdtem felmérni a helyzetét, problémáit. Azonban még sok visszajelzésre volt szükségem ahhoz, hogy továbbléphessek a harmadik lépcsőre.
Juj de izgi – gondoltam –, már csak gyorsan be kell gyűjtenem pár okos és őszinte visszajelzést a feliratkozóimtól és pikk-pakk itt lesz előttem a bomba ötlet.
Hát nem lett.
Sőt! Bár megtaláltam a kezdeti vállalkozási ötletemet, ennek ellenére csak elbizonytalanodtam az egész bizniszépítésben.
Ugyanis mi történt pontosan?
- Terveimnek megfelelően létrehoztam egy saját weboldalt. Ez pipa.
- Terveimnek megfelelően egy éven keresztül blogoltam és feliratkozókat gyűjtöttem. Ez is pipa.
- Majd egy év után összegeznem kellett volna, hogy az olvasóim melyik témákat szeretik a legjobban. Illetve azt is, hogy én mely témákról írok a legnagyobb kedvvel. Félig pipa.
Félig pipa, mert itt, az utolsó lépésnél jött a bizonytalanság. Ugyanis ha kizárólag a kattintásokat nézem, illetve azokat a leveleket, amelyeket a feliratkozóimtól kaptam, akkor a Kontentlabor olvasóit leginkább a vállalkozási ötletkeresés témája érdekli.
És hogy mi a baj ezzel? Hát az, hogy ez az irány nem passzolt se a kezdeti, se a végső elképzelésemhez.
Mit rontottam el?
Egyészt 2020 novemberében, a blog indításakor csupán annyit tudtam, hogy online marketinget érintő témákról akarok írni, mert azon belül szeretnék valamivel foglalkozni. Másrészt, 2021. novemberére tisztázódott bennem, hogy szövegírással szeretnék foglalkozni hosszú távon. Nos, ehhez képest a vállalkozási ötletkeresés folyamata vonzotta a legtöbb olvasót a blogomra.
Teljesen jogosan teheted fel nekem azt a kérdést, hogy akkor mi a fenéért blogoltam másfél évig? Miért gyűjtöttem feliratkozókat és miért figyeltem a Search Console-ban, hogy milyen keresőszavakra jutnak el a felhasználók a blogomra, ha végül mégsem azt az irányt követem, ami iránt az olvasók érdeklődést mutatnak?
A magyarázat három hibában keresendő, amit elkövettem.
- Az olvasóktól vártam el, hogy 100%-ban helyettem döntsenek.
- Nem írtam következetesen arról, és annak, amiről, és akinek kellett volna.
- Nem beszélgettem eleget a feliratkozóimmal.
Részletesebben is kifejtem ezt a 3 hibát, hogy tanulhass belőle.
HIBA 1: Az olvasóktól vártam el, hogy helyettem döntsenek
Továbbra is tartom, hogy azzal a folyamattal lehet megtalálni a megfelelő vállalkozási ötletet, amit a feliratkozóimmal már többször megosztottam. Azaz:
közösségépítés –> problémakutatás –> bomba ötlet –> bevétel
Ennek ellenére figyelmen kívül hagytam egy fontos dolgot. Mégpedig azt, hogy
kell, hogy rendelkezz egy viszonylag jól körülhatárolható kezdeti ötlettel.
Igen, ez egy megalapozatlan ötlet lesz, ami inkább vágyakra, érzelmekre alapul. Mégis, kell, hogy létezzen. Nekem viszont nem volt ilyen ötletem és azt vártam, hogy ezt is az olvasóim mondják majd meg nekem. A blogom annyiról szólt, hogy keresem az ötletemet. Ez nulla. Kevés.
Pedig ezt a kiindulási ötletet simán megtalálhattam volna azzal az ábrával, amit már sokszor megosztottam. Ezúttal is megteszem:
Ezzel a képlettel hamar eljuthattam volna a szövegíráshoz, mint számomra megfelelő kezdeti vállalkozási ötlethez. (Rendelkezem hozzá a megfelelő tudással + örömmel foglalkozok a témával + kereslet is van rá.)
Ehelyett én mit csináltam induláskor?
Kb. annyit tudtam, hogy a nagy témakör, ami érdekel, az online marketing. Ami viszont annyira tág fogalom, hogy akár azt is írhattam volna, hogy az én témám a kommunikáció. Az elején sokkal-sokkal jobban kellett volna konkretizálnom az elképzelésemet, hogy legyen mire építkeznem. Nem tettem meg. Valójában nem volt igazi ötletem, amit tesztelhettem volna.
HIBA 2: Nem voltam következetes tartalomgyártó
Nem elég, hogy nem volt legalább nagyvonalakban tiszta előttem az ötlet, amivel foglalkozni akarok, de a blogcikkek témáira sem volt megfelelő stratégiám.
Ha egy olvasó végigpörgette a cikkeimet, akkor nem érezte azt, hogy a KontentLabor egy markering profilú blog. Nem is volt az! A weboldal tematikája sokkal inkább a vállalkozásindításra épült – hiszen ez foglalkoztatott -, éppen ezért olyan olvasókat vonzott, akiket szintén ez a téma érdekel. De hiszen logikus, nem?
Amúgy ezzel önmagában nincs gond. Őket is szeretem. ❤️️ Viszont a következetlenségem alapjaiban befolyásolta a feliratkozóim összetételét. Ez viszont már csöppet sem mellékes.
Ha már induláskor pontosítottam volna a vágyott témámat, a szövegírást, és ennek megfelelően gyártottam volna a tartalmakat, akkor mára sokkal karakteresebb lenne a blogom, és hatékonyabb lenne a hírlevéllistám.
HIBA 3: Nem beszélgettem eleget a feliratkozóimmal
Sokkal, de sokkal több időt kellett volna fordítanom azokra az emberekre, akik érdeklődnek a gondolataim iránt. És itt jön képbe a hírlevéllistám jelentősége, amiről fentebb írtam.
Ugyanis, ha szövegírással szeretnék foglalkozni a jövőben, akkor olyan közönséggel érdemes beszélgetnem, akik erre a témára valamilyen formában nyitottak.
Természetesen bárki mással is érdemes erősíteni emberi, szakmai kapcsolatainkat, de a vállalkozási ötletünk továbbfejlesztése szempontjából csak a témában érintett közönség tud hasznos visszajelzéseket adni.
A cél egyértelmű: tovább kell növelnem a feliratkozóim számát, de sokkal tudatosabban, pontosabban kell céloznom a feliratkozókra és sokkal-sokkal többet kell velük beszélgetnem. Ők tudnak segíteni abban, hogy a kezdeti ötletből végül, kristálytiszta terv legyen.
Vissza a start mezőre
Szóval most egy kicsit vissza kell kanyarodnom a folyamat elejére. Azaz közösséget kell építenem (újra), és problémát kell kutatnom (újra). Csak most már picit másfajta fókusszal. Immár a szövegírás témájára kell koncentrálnom.
Most van itt az ideje, hogy kövessem a folyamatot:
közösségépítés –> problémakutatás –> bomba ötlet –> bevétel
Az azért megnyugtató, hogy több bloggertől is halottam az enyémhez hasonló sztorit. Az elején elkezdtek írogatni valamilyen témában, és több hónap után jöttek rá, hogy rossz irányba indultak. Ezért profiltisztítást kellett végezniük a weboldalukon.
De ha te okosan csinálod, akkor megelőzheted ezt a kényszerű irányváltást. Ha most indítanád a vállalkozásodat és abban a tartalommarketingnek is fontos szerepet szánsz, akkor ne legyenek ködös céljaid. Tudnod kell, hogy mit akarsz. Már rögtön, az elején. Ha nem rendelkezel kristálytiszta képpel, vagy megfelelő üzleti modellel, az nem gond. De az iránytűnek már az elején a kezedben kell lennie.