Oldal kiválasztása

[TESZT] Mennyibe kerül egy feliratkozó?

2021. máj. 25. | Marketingnapló, Teszt

A címben feltett kérdésre szinte lehetetlen válaszolni. Mindenesetre megpróbáltam utánanézni, hogyan alakulnak az átlagos árak. Az első Facebook-hirdetésem futtatása után legalább a saját eredményeimet már ismerem. Ez is valami. De vajon csak a pénzemet égettem?

2020 novemberében belevágtam egy kísérletbe. Azt szeretném kideríteni, hogy lehet-e munkahely és nagycsalád mellett egy kisebb vállalkozást építeni. Nem célom, hogy kiváltsam a munkahelyemet. Olyan vállalkozási ötletet keresek, amely lehetőséget ad arra, hogy fejlesszem magam a marketing területén. Emellett szeretnék egy anyagi védőhálót is kiépíteni a családom számára. Mondjuk úgy: egy második pénzügyi lábat a munkahelyem mellett. 

Kitűztem magamnak 3 egyszerű célt, amit az első 365 napban szeretnék megvalósítani. Jelenleg 121-ik napja dolgozok ezekért a célokért.

Így állok most:

  • Elkészítettem a weboldalamat;
  • megírtam az első blogcikkeket;
  • beüzemeltem egy hírlevélszoftvert, így már bárki fel tud iratkozni a listámra;
  • élesítettem az első rövid hírlevélsorozatomat;
  • elkészült a Facebook-oldalam;
  • összeraktam az első landing oldalamat.

Milyen részcélokat tűztem ki legutóbb?

A blogom immár működőképes és vállalható, de tudom, hogy ettől még a kutya nem fog tudni róla. Ideje tehát valahogy forgalmat terelni az oldalamra. Erre kézenfekvő eszközök és megoldások a következők:

  • Facebook-hirdetés
  • Google-hirdetés
  • keresőoptimalizálás (SEO)
  • hírlevelezés

Bár hosszútávon a SEO-ra és a hírlevelezésre szeretném helyezni a hangsúlyt, de rövidtávon egyértelműen a Facebook-hirdetés a legjobb választás. Hirdetéssel lehet a leggyorsabb eredményeket elérni.

Ezért úgy döntöttem, hogy 10 ezer Ft-ot áldozok az első teszthirdetésemre. Tudom, hogy ez az összeg gyakorlatilag csak játékpénz a Facebook világában, de ha tudnék, még akkor sem áldoznék 100-200 ezer Ft-ot egy kétes kimenetelű hirdetésre.

A tesztből azt szerettem volna megtudni, hogy

  • mennyire érdekes, vagy unalmas a csalim?
  • Mennyire működőképes a landing oldalam?
  • Kb. mennyiért tudok “vásárolni” 1 feliratkozót?

Tudtam, hogy a három kérdés közül csak az utolsóra lesz egzakt válaszom, de abban reménykedtem, hogy az első kettővel kapcsolatban is szerzek majd valamilyen hasznosítható benyomást.

Előzetes kutatás

Ahhoz, hogy a hirdetés lezárásakor értékelni tudjam az eredményeimet, szükségem volt olyan adatokra, amelyekhez viszonyítani tudok.

1. KÉRDÉS: Mennyien kattintanak a Facebookon egy olyan hirdetésre, ami hasonló az enyémhez? Tehát mekkora az un. átlagos CTR, magyarul, az átkattintási arány?

Sokat keresgéltem, de nehezen találtam a válaszokat. Végül a Marketingprofesszorok.hu oldalon találtam használható adatokat. Ott azt írják, hogy

A Facebook hirdetések átlagos CTR-e az összes iparág között 0,89%.

Ezután a cikkben felsorolták a különböző iparági átlagokat. Én az alábbi iparágak számait vettem alapul:

  • Internet & telekommunikáció: 0,68%
  • Üzlet & ipar: 0,89%
  • Hobbi & szabadidő: 0,93%

A cikk szerint kattintás szempontjából a házi kedvencek és állatok témája teljesít a legjobban. Ezeknél a hirdetéseknél 1,68% az átlagos CTR.

Figyelembe véve a fenti számokat, úgy gondoltam, hogy ha elérem az 0,83%-os kattintási arányt – tehát a fenti 3 iparág átlagát -, akkor már elégedett lehetek magammal. Az 1% elérése pedig egyenesen sikernek tekinthető a részemről.

2. KÉRDÉS: Általában mennyibe kerül egyetlen feliratkozó?

Hogy mennyibe kerül egyetlen feliratkozó “megszerzése” annak megválaszolása már sokkal keményebb dió. Millió dologtól függ, ezért elég nagy a szórás. A Marketingflow oldalán találtam pár használható adatot, ami segített a számolásban. De igazából ott is azt írják, hogy 20 Ft-tól 2500 Ft-ig húzódik ez a skála. A cikkben úgy fogalmaznak, hogy

Azért a 300 forint egy kiemelkedő konverziós ár. Tapasztalat nélkül nem egyszerű elsőre elérni.

A fenti kérdést feltettem egy-két marketinges Facebook-csoportban is. Bíztam benne, hogy kapok pár mankót olyan szakemberektől, akik rendszeresen hirdetnek. A válaszok megerősítettek abban, hogy elég nagy a szórás a feliratkozók „árát” tekintve. A csoportokban megadott infók alapján általában 70 és 1000 Ft között van egyetlen feliratkozó ára.

Az információkat mérlegelve arra jutottam, hogy kezdőként én sem számíthatok 500-700 Ft-nál jobb eredményre feliratkozónként.

Hogyan sikerült a megvalósítás?

2021. március 15-én, hétfőn indítottam a hirdetésemet, amit vasárnapig futtattam. Mivel összesen 10 ezer Ft-ot áldoztam a tesztre, nem nehéz kiszámolni, hogy 1400-1500 Ft volt a napi hirdetési költségem.

A hirdetésből két verziót is készítettem, hogy tesztelhessem őket. Ez volt az egyik:

Ez pedig a másik:

Tehát a poszt szövege volt a különbség. Az egyik egy rövidebb, a másik egy hosszabb verzió volt.

Mivel célközönségem még nincs, ezért igyekeztem saját magamat tekinteni buyer personának. Ennek megfelelően az alábbi célzásokat állítottam be a hirdetésben:

Hely:

  • Magyarország

Kor:

  • 28-55 év közöttiek

Nyelv:

  • magyar

Érdeklődési körök:

  • anyaság
  • apaság
  • tartalommarketing
  • e-mail marketing
  • lead generation
  • digitális marketing
  • marketing
  • vállalkozói tevékenység
  • otthoni vállalkozás vagy közösségi média
  • online-marketing
  • marketing a közösségi médiában
  • weboldaltervezés

Szülők:

  • szülők (mind)

Hogyan alakultak az adataim?

Siralmasan. Legalábbis, ha az előzetesen kinyomozott – amúgy 2019-es és 2020-as – adatokhoz viszonyítom a sajátjaimat. A CTR-em (átkattintási arányom) 0,56% lett, 1 feliratkozóért pedig 813 Ft-ot fizettem. Az A/B teszt alapján a rövidebb poszttal kirakott hirdetésem teljesített jobban.

Tanulságok

Technikailag tehát megvalósítottam a célomat, de a végeredmény csöppet sem tett boldoggá. Több mint 800 Ft-ot fizetni egyetlen feliratkozóért elég soknak tűnik, viszont:

  • azonnali értékesítés nélkül nehezen lehet megállapítani, hogy megérte-e a hirdetésre áldozott összeg. Ha a hirdetésre elköltöttem 10 ezer Ft-ot, de ennek köszönhetően 20 ezer Ft értékben eladtam volna valamilyen termékemet, akkor egyértelmű, hogy megérné a befektetés. Nálam viszont még nincs semmiféle értékesítés. Fogalmam sincs, hogy meg fog-e térülni később ez a 10 ezer Ft hirdetési kiadás.
  • Amit viszont minimális tapasztalatként elkönyvelhetek, az az, hogy látom, milyen változtatások segítenek a jobb konverzió elérésében. Ez pedig a rövidebb posztszöveg. Talán ezzel érdemes a továbbiakban kísérleteznem.

Természetesen nem adom fel. Készítek egy újabb verziót a hirdetésből és nyomok még egy sorozatot. Hátha legközelebb jobban alakulnak a dolgok.

Ha most feliratkozol hozzám, neked is elküldöm majd a beszámolómat arról, hogyan alakult a következő hirdetésem. Ráadásul a személyedben nulla forintért szerzek egy újabb feliratkozót, aminél nincs olcsóbb. 😂