Tuti, hogy a te tarsolyodban is ott lapul valamilyen üzleti ötlet. Ugye? Azonban van egy olyan tippem, hogy az egész mögött van egyfajta rettegés, szorongás is. Mert mi van, ha nem működik?
Mi a garancia arra, hogy működjön a vállalkozási ötleted? Jó kérdés.
Nézzük, milyen válaszokat szoktak adni erre a kérdésre:
- „Hát barátom, jókor kell lenni jó helyen! Tehát szerencse kell hozzá.”
- „Igazából csak pénzből lehet pénzt csinálni. Szóval lóvéra van szükséged.”
- „Valami extra dolgot kell kitalálni, amit még senki sem csinált. Tehát világmegváltó ötlet kell.”
- „Ma már kapcsolatok nélkül semmi sem működik. Azaz ismeretség kell hozzá.”
Istenem, milyen hülyeségek ezek. Szélsőséges esetek, amelyeket egyesek általános megoldásként próbálnak elfogadtatni veled.
Nem fogom a fenti állítások mindegyikét cáfolni, de egyet azért kiemelnék. A 3-as pontot. Mert az elég gyakori. Tehát amikor a kezdő vállalkozó úgy érzi, hogy valami nagyon extra ötlettel kellene előállnia.
Figyelj! Említek pár példát működőképes vállalkozásokra:
- élelmiszerbolt
- fodrászat
- taxiszolgáltatás
- nyelvoktatás
- pályázatírás
Na? Mennyire voltak ezek az üzleti ötletek különlegesek? [Semennyire.] Hány versenytársuk lehet? [Rengeteg.] És meg lehet belőlük élni? Meg ám! Komplett családokat tartanak el ezekkel a szolgáltatásokkal.
És mégvalami.
Hiába érzed azt, hogy telített a piac. Nehezen tudsz olyan témát választani, ahol
- ne lenne hiány jó szakemberekből,
- ne lenne hiány szabad kapacitással rendelkező szakemberekből,
- ne lenne igény tisztességes, megbízható szolgáltatókra, stb.
Szóval az a helyzet, hogy működőképes vállalkozási ötletet találni nemhogy nehéz, hanem röhejesen egyszerű. (Ha segítséget kérsz az ötleteléshez, olvasd el ezt a cikkemet.) Természetesen kell hozzá a sokat emlegetett józan paraszti ész is, hiszen például egy 300 lelkes faluban nyilván teljesen felesleges megnyitnod a harmadik fodrászatot. De ugye érted, hogy mire gondolok?
Nem a vállalkozási ötlet keresése (pontosabban megtalálása) a nehéz, hanem a megvalósítása.
Ennek fényében tegyük fel újra a cikk elején megfogalmazott kérdést:
Mi a garancia arra, hogy működjön a vállalkozási ötleted?
Ne haragudj, hogy ezúttal sem tudok varázspirulával szolgálni. És nem tudok extra titkot sem megosztani veled. De az az igazság, hogy a garancia te magad vagy. Ha olyan ötletet választasz, amire sok jó példa van a piacon, akkor az garantáltan működőképes. Kizárólag rajtad múlik, hogy mit hozol ki belőle.
Azt szoktam mondani, hogy szerintem egy kevésbé tehetséges, de szorgalmas sportoló sokkal hamarabb lesz olimpiai bajnok, mint tehetséges társa, aki viszont lusta. És ezt átfordíthatod a bizniszedre is:
egy átlagos, unalmas ötletből megfelelő hozzáállással, kreativitással sikeres vállalkozást építhetsz. Ugyanakkor hiába van nagyszerű vállalkozási ötleted, ha félvárról veszed az egészet, akkor lófüttyöt sem ér az egész.
Én egy baromi szürke vállalkozási ötletbe vágtam bele. Mármint a többség szerint szürke, unalmas. Számomra viszont izgalmas és érdekes.
Szövegíróként szeretném kiépíteni a második bevételi forrásomat.
Pedig Magyarországon ezeregy szövegíró dolgozik. Ha csak a Facebookot nézed, már ott is irgalmatlan sok olyan embert találsz, aki szövegíróként értékesíti a szolgáltatásait. Szóval én sem találtam fel a spanyolviaszt. Nincs itt semmi látnivaló. Csak ülök egy számítógép előtt és írogatok. Ennyi a világmegváltó ötletem.
Egyelőre.
Csupán azt a bizonyos plusz értéket kell beleraknom a szövegírásba, amit neked is javasoltam fentebb. Ami az átlagos ötletből valódi, szerethető, bevételi forrást varázsol.
Ezt nevezik garanciának.