Oldal kiválasztása

Cégismertető minta, ami akkor is működik, ha unalmas a céged

2022. ápr. 15. | Szövegírás

Akárhogy is nézzük, profi cégbemutatót írni komoly munka. Ezért segítek neked. Ebben a cikkben egy olyan cégismertető minta található, amellyel unalmas tömeganyag helyett egy érdekes, a vállalkozásod közönségére jól rezonáló bemutatkozó szöveget készíthetsz.

Egy cégről szóló, szakszerűen összeállított bemutatkozóanyag több órát, akár napokat is igénybe vehet. Függetlenül attól, hogy miért van arra szükséged. Tény, hogy ha jól ismered a cégedet és az ügyfeleidet, akkor már most is félig készen vagy ezzel az anyaggal. Na de mi van a másik felével?

Hiába állnak rendelkezésedre a megfelelő információk. Ha nem tudod, hogy pontosan hogyan használd azokat, akkor mit sem érnek. Ebben kíván segítségedre lenni ez a cikk.

Ha vállalkozó, cégvezető vagy és professzionális cégismertető készítése előtt állsz, akkor érdemes követned az alábbiakban javasolt technikát. Ami egyszerű, mégis hatékonyabb végeredményt garantál, mint a céges brossúrák többsége.

Felvázolok neked egy gyors útmutatót a tökéletes cégbemutató megírásához.

Na, de kezdjük inkább az elején!

Mi az a cégismertető?

A cégismertetető, vagy másnéven a vállalati profil egy olyan rövid, tökéletesen megírt anyag, amely a legfontosabb információkat összegzi a cégedről. Azonban a profi cégismertető sokkal több, mint egy unalmas adatlap. Bemutatja a cégedet, részletezi, hogy mit árulsz, mit szolgáltatsz, bepillantást enged a miértedbe, elárulja a küldetésedet, stb. De ami a legfontosabb:

okot ad arra, hogy üzletet kössenek veled.

Egy jó cégismertető minta példája annak, hogyan kell gyorsan, röviden eladnod magad. A rossz cégismertető arról szól, hogy mit ad el az adott vállalkozás. Ezzel szemben a jó cégismertető többek között arra ad választ, hogy miért ad el az említett társaság. Nagy különbség!

Sajnos a cégismertetők között sokkal több a rossz példa, mint a jó. Te ne tartozz a többséghez! Szánj egy kis időt és energiát arra, hogy modern és ügyfélcentrikus legyen a céged bemutatkozó anyaga!

Hogy ez miért fontos? Elárulom.

Miért fontos a cégbemutató anyag?

A vállalkozásod többször kerülhet olyan helyzetbe, amikor röviden, de hatékonyan kell bemutatkoznia. Egy jól megírt cégismertető sorsdöntő lehet például pályázatok benyújtásakor, vagy ha valamilyen névjegyzékbe szeretnél bekerülni. Elengedhetetlen szponzorációs megállapodások esetén, illetve olyan online, vagy offline kommunikáció során, amikor a szélesebb ügyfélközönséget szeretné megszólítani a céged.

Íme, néhány érv, hogy miért fontos, hogy a fenti helyzetekben legyen egy jól elkészített cégismertetőd:

  • gyorsan, lényegre törően átadja a leglényegesebb információkat a célközönségednek,
  • választ ad arra, hogy milyen problémát old meg a vállalkozásod,
  • megkülönbözteti a márkádat,
  • építi a hírnevedet,
  • megindokolja a magasabb áradat.

Tehát fel kell készülnöd arra, hogy bármikor be tudd mutatni a cégedet röviden. Akár élő szóban, akár prezentáció formájában, vagy egy minőségi szóróanyag segítségével.

Persze tudom, hogy ezt baromi könnyű mondani. De ettől még ott lesz benned a kérdés, hogy:

Hogyan írj cégbemutató szöveget?

Ha még soha nem írtál cégbemutató anyagot, akkor első alkalommal talán ijesztőnek tűnhet ez az egész. Nem szeretnélek hitegetni. Egy jó cégismertető összeállítása valóban komoly kihívást jelenthet. Órákig tarthat a megírása még akkor is, ha egyébként jól ismered a saját vállalkozásodat.

A vállalati profil célja ugyanis nem csak az, hogy felsorold benne a márkáddal kapcsolatos legfontosabb adatokat. Egy ilyen szövegnek leginkább úgy kell kinéznie, mint egy jó önéletrajznak. Azaz, bár elmondjuk benne magunkról a legfontosabb információkat, de valójában az a célja, hogy a másik felet megszólítsa. Érted? Magadról beszélsz, de mégiscsak a partnered fejével gondolkodsz.

Ezért a cégismertető összeállítása során törekedned kell arra, hogy a szövegből lehetőleg kiderüljenek például az alábbiak:

  1. milyen problémákat szeretne megoldani a vállalkozásod?
  2. Hogyan csökkenti a céged az ügyfelek fájdalmát?
  3. Miben különbözik más hasonló cégektől a tiéd?

Ráadásul ezeket az információkat nem elég egyszerűen a cégismertető egyik bekezdésébe belezsúfolni és ezzel letudni a kötelezőt. A válaszoknak át kell hatniuk a vállalati profilod minden részét.

Tehát világosan ki kell emelned a céged erősségeit, de közben rá kell hangolódnod a célközönségedre.

Szép ez az elmélet – gondolhatod most -, de milyen egy jó cégismertető minta? Hogy nézzen ki ez a gyakorlatban?

Mutatom ezt is.

Mit tartalmazzon a cégprofil?

Fentebb már írtam, hogy a cégismertetők között sajnos sokkal több a rossz példa, mint a jó. Ez leginkább azért van így, mert a vállalkozók gyorsan le akarják tudni ezt az egészet. Tudják, hogy szükség van egy rövid, és tömör cégismertetőre, de nem akarnak sok időt szánni az elkészítésére. Ezért letudják annyival, hogy összedobnak egy sima Rólunk-oldalt a weboldalra és azt használják a továbbiakban.

Azonban a vállalati profilok egy lépéssel túlmutatnak a szokásos Rólunk menüponton.

Természetesen a cégismertetőnek is vannak kvázi kötelező elemei. Ezekben sajnos benne van a lehetőség, hogy unalmassá teszik az anyagot, ha nem megfelelő a csomagolásuk. Ilyen információ például

  • a vállalkozás neve,
  • a cég szlogenje,
  • az alapító/tulajdonos neve,
  • az alapítás éve,
  • a vállalkozás létrejöttének története, oka (küldetés),
  • a cég értékei,
  • a vállalkozás jövőképe,
  • a termékek, szolgáltatások felsorolása
  • kapcsolati adatok.

Ezek tehát a hozzávalók. De főzni is kell belőlük valamit. Nézzük tehát a receptet, olvass tovább!

Cégismertető minta lépésről lépésre

Most pedig fogd meg a hozzávalókat és segítségükkel válaszolj néhány kérdésre! Fontos, hogy időt szánj a válaszok átgondolására, majd írd le azokat egy papírra, vagy gépeld le egy Word-doksiba, Evernote-ba, vagy Google Kepp-be.

1.kérdés: Ki vagy te?

Hozzávalók: a vállalkozás neve, a cég szlogenje

Mondd meg őszintén, hogy mi az első kérdés, ami ott visszhangzik a fejedben, amikor egy idegen megszólít? Nyilván az, hogy

„Hát te meg ki vagy?”.

Éppen ezért a bemutatkozás az első lépés, amit meg kell tenned. Bemutatkozás alatt a céged nevét és szlogenjét értem. (Vannak olyan szövegek, kommunikációs helyzetek, amikor nem kötelező tartani ezt a konzervatív sorrendet. Azaz nem feltétlen kell a bemutatkozással kezdeni, de egy cégismertető esetében nem érdemes eltérni ettől.)

Az nem okozhat nehézséget, hogy leírd a vállalkozásod nevét. Stimmt! Az viszont már könnyen előfordulhat, hogy nincs használható szlogened. Ezért erre is adok egy megoldást.

A cégek többsége egyáltalán nem tudja megmondani magáról, hogy kicsoda, micsoda ő valójában. Fogalmuk sincs, hogy mit akarnak kommunikálni magukról. Ebben segíthet előrébb lépni, ha megpróbálod egyetlen mondatban megfogalmazni, hogy mivel foglalkozol és az kinek és miért jó.

Ez a mondat lesz a bemutatkozásod legfontosabb része. Három információból tudod összeállítani:

[konkrét ajánlat] + [célközönség meghatározása] + [problémamegoldás]

Írok rá két példát is, nézd:

KontentLabor.hu

[Értékesítési szövegeket írok] + [marketingügynükségeknek,] + [hogy ezzel növeljem tartalommarketing-ajánlataik értékét, és több bevételhez juttassam őket.]

Kerítésépítő Kft. (nem tudom, hogy van-e ilyen cég…)

[Modern lemezkerítéseket építünk] + [városi kerttulajdonosoknak,] + [hogy valóban magánéletet élhessenek a saját kertjükben, akár a város közepén is.]

Ennek a bemutatkozásnak nem az a célja, hogy megismerjen a partnered, vagy a lehetséges ügyfeled. Sokkal inkább az, hogy felébreszd a kíváncsiságát.

Szóval most állítsd össze a vállalkozásod bemutatkozó mondatát! Ne aggódj, ha ez nem sikerül 10 perc alatt. Inkább áldozz rá egy órát, minthogy 5 perc alatt összerakj valami valótlan lózungot.

Ha sikerült, jöhet a következő lépés.

2. kérdés: Mit csinálsz?

Hozzávalók: a termékek, szolgáltatások felsorolása

Boncolgassuk kicsit tovább az előző témát! Mert valójában, amikor megszólít minket egy idegen, akkor nem csak az a rövid kérdés kalapál a fejünkben, amit fentebb írtam. Hanem annak egy bővített változata. Ami valahogy így hangzik:

„Hát te meg ki vagy, és mit akarsz tőlem?”

Igen, igen. Így teljes a mondat. Most a kérdés második felén van a hangsúly.

Tehát a cégismertetődben mondd el röviden, hogy ki vagy te, majd utána azt is, hogy miért rabolod a partnered idejét. Ha ezekre a kérdésekre gyorsan, ráadásul olyat válaszolsz, ami érdekli a potenciális ügyfeledet, akkor nyitottá fog válni további információk befogadására is.

A cégismertetőd második szakaszában tehát sorold fel a legfontosabb szolgáltatásaidat, termékeidet. Hiszen jó eséllyel ezt akarod tőle. Azaz felhívni a figyelmét az ajánlataidra.

Viszont fontos, hogy próbáld ezeket összekapcsolni a célközönséged problémáival. Emlékszel, hogy mit írtam a cikkem első részében?

A fő üzeneteidnek át kell hatniuk a vállalati profilod minden részét.

Hogyan néz ki ez a gyakorlatban? Mutatok két rövid példát.

Rossz példa: 180×180-as színre fújt lemezkerítések

Jó példa: Különböző mintázatú lemezkerítések, amelyek megszólalásig hasonlítanak a fakerítésekre (180×180 cm-es táblákban)

Itt egy vásárlói félelmet csökkentettünk a termék leírásakor. Az ügyfél tarthat attól, hogy a fém kerítés esetleg csúnya. Ipari. Hideg. Pedig egy ilyen kerítés lehet szép és igényes is, ami beleillik egy természetes környezetbe.

Rossz példa: Kézi autómosás

Jó példa: 100%-ban karcmentes, a gépinél jóval alaposabb kézi autómosás

Ezzel a mondattal egy félelmet és egy általános igényt is kezelünk. Sokan félnek a gépi mosás negatív hatásaitól, ugyanis rendszeresen hallani, hogy a gépek gyorsabban károsítják az autó fényezését. Ráadásul nem tisztítják meg rendesen az autó minden szegletét, ami viszont sok járművezető fontos elvárása lenne.

Most nézzük, hogy eddig hogy állunk a cégismertetőddel!

Van már egy jó bemutatkozásod. Emellett arra is választ adtál, hogy miért foglalkozzon veled a partnered, potenciális ügyfeled. Remek. Alakul ez.

Ennél a résznél viszont meg kell említenem valamit, ami a bemutatkozó anyag felépítését érinti.

Nem mindegy, hogy potenciális vásárlóknak osztogatott prospektusra készül a szöveged, esetleg egy prezentációhoz, amit a lehetséges befektetőknek mutatsz be.

Helyzettől függően módosulhat a cégismertető szerkezeti felépítése. Az első verzióban a bemutatkozás után érdemes a szolgáltatásaiddal, termékeiddel nyitni. A második verzióban viszont hatékonyabb lehet először egy kicsit beavatni a vállalkozásod történetébe az érdeklődőket.

Hogy hogyan? Erről lesz szó a következő fejezetben.

3. kérdés: Mi a sztorid?

Hozzávalók: az alapító/tulajdonos neve, az alapítás éve, a vállalkozás létrejöttének története, oka (küldetés), a cég értékei

Kapaszkodj meg: A te sztorid, valójában az ügyfeled sztorija. Oké? 🙂

Itt is ugyanaz a helyzet, mint a weboldalak Rólunk menüpontjában. Magadról, a te történetedről kell írnod úgy, hogy közben a szöveg az ügyfeledről (is) szóljon.

Természetesen itt belefér, hogy elsősorban a vállalkozásodról beszélj. Pláne egy személyes prezentáción. Például egy olyan cégismertetőbe, amit tárgyalások után szeretnél a lehetséges partnereid kezébe nyomni belefér egy fotó a cégalapítóról (arcokhoz jobban kötődnek az emberek). Ha van jó grafikusod, beleférhet egy rövid idővonal, vagy egyetlen grafika, ami tök egyszerűen összefoglalja, ha jól teljesítesz. Azonban vigyázz, ne dicsérgesd magad! Azt inkább tegyék meg helyetted mások.

Viszont a sztorid szóljon egy kicsit az ügyfeledről, partneredről is. Ha más nem, utalj arra, hogy a te (siker)történeted az övé is lehet, ha befektet, ha nálad vásárol, ha csatlakozik hozzád stb.

A sztoridban helyet kaphatnak még, az alábbi témák is:

  • Mitől más a céged az összes többi közül? Hogyan lehet megkülönböztetni a cég tevékenységét? – Ez jól összeköthető a célközönséged problémáival.
  • Mik a cég értékei? – Ez ideális esetben szintén kapcsolódik az ügyfeleidhez.
  • Milyen díjakat, nyertél, vagy bizonyítványokat szereztél?
  • Mik a leghasznosabb statisztikák? (De csak akkor, ha az releváns azok számára, akiknek a cégismertetőt szánod.)
  • Társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos tevékenységek említése, ha az valamiért lényeges lehet a célközönséged számára.

4. kérdés: Hol érhetnek el?

Hozzávalók: kapcsolati adatok

Az elérhetőségi adatok kötelező elemei a cégismertetőnek. Add meg a vállalkozásod legfontosabb kapcsolattartási adatait, de ne terheld túl a partneredet! Például egy print anyagon felesleges feltüntetni az összes közösségi oldaladat. Azonban mindig add meg a telefonszámodat, a weboldalad címét és a postai címedet is. Ez utóbbira nem azért van szükség, hogy bárki képeslapot tudjon neked küldeni. Hitelességnövelő szerepe van. Te is jobban megbízol egy olyan cégben, akiről tudod, hogy fizikailag is létezik, felkereshető.

A print cégismertető kapcsolati része nagyszerű lehetőség arra is, hogy cselekvésre ösztönözd az olvasót. Melegen ajánlom, hogy használd ki ezt a lehetőséget! Néhány ötlet, amit használhatsz:

  • Használj QR-kódot, amivel egy számodra fontos oldalra irányítod az érdeklődőt (pl.: landing oldalra).
  • A klasszikus megoldás: adj érdekes, de kevés információt valamiről. További információk eléréséért pedig tüntesd fel egy telefonszámot, hogy kapcsolatba léphessenek a vállalkozásoddal.
  • Készíts egyedi ajánlatot azok számára, akik a cégismertetődet olvassák. Egy megadott kóddal kell felkeresniük a vállalkozásodat az ajánlatért.
  • Készíts speciális, rövid URL-t, és jelezd, hogy a link kizárólag a cégismertető olvasóinak szól. (Kíváncsiság felkeltése.)

Mozgasd meg a fantáziádat további ötletekért! Az a lényeg, hogy próbáld cselekvésre ösztönözni a partneredet, amellyel növelheted a konverziódat.

Összegzés

A tökéletes cégprofil legfontosabb feltétele, hogy azonosítsd a célközönségedet és vonzó módon, de ne dicsekedve írj nekik. Egy cégbemutatóban a vállalkozásodról kell írnod, de az anyagnak valójában a célközönségedről kell szólnia.

A fenti cégismertető minta használata óriási segítséget nyújt ahhoz, hogy elkészítsd a saját szövegedet. Vagy ahhoz, hogy konkrét, kiforrott elképzelésekkel bízz meg egy profi szövegírót. Készítsd el mielőbb a saját cégismertetődet! Hidd el, egy ilyen munkafolyamat nem csak az ügyfeleid számára lesz ultrahasznos.