Oldal kiválasztása

Hogyan válassz nevet a vállalkozásodnak?

2020. dec. 4. | Marketingeszközök, Ötlet

Sokan azt gondolják, hogy egy cég nevének, vagy a domainnévnek szellemesnek, vagy mindenáron kreatívnak kell lennie, hogy azonnal mindenki megjegyezze. Pedig a név csupán egy eszköz, amit majd te töltesz meg valódi tartalommal. Ha épp a vállalkozásod, vagy a weboldalad elnevezésén töprengsz, akkor ez a cikk pont neked való.

Még rögtön itt, a cikk elején szeretném felhívni a figyelmedet arra, hogy bármilyen jó nevet választasz a vállalkozásodnak, bármilyen jó domainnéven fog futni a weboldalad,

alapvetően nem ez számít!

Tudom, hogy cégalapításkor, vagy egy új weboldal indításakor nehéz megugrani ezt a kérdést. (Nekem is nehéz volt.) Azonban ha valakivel kicsit is komolyabb kapcsolatot építesz ki, akkor rövid időn belül lényegtelenné válik a név.

Személyes találkozók alkalmával gyakran mutatkoznak be nekünk idegen emberek. Kezet nyújtanak, elmondják a nevüket, amelyre aztán egy perccel később már nem is emlékszünk. Természetesen a későbbiekben, amikor újra és újra találkozunk velük, rögzül a fejünkben a nevük, de ekkor már nem az lesz számunkra a fontos, hogyan szólíthatjuk az illetőt.

Pontosan ugyanez történik a cég- és domainnevek esetében is.

Találd meg az arany középutat!

Persze, tudom, a névválasztást mindenki fontosnak tartja. Hiszen mégiscsak egy egyedi ismertetőjegyről van szó, amit jobb esetben nem akarunk soha többé megváltoztatni. Bennünk van a félelem, hogy ha rossz nevet választunk, akkor az örökre úgy marad. Hiszen nevet változtatni később is lehet, de ha már egy profitábilis vállalkozás épül rá, akkor nagyon nehéz, sőt, rizikós lépés.

Szokták mondani, hogy gyorsan túl kell lépni ezen a kérdésen, ennek ellenére én azt javaslom, hogy találd meg a középutat!

Ne vedd félvállról a cégneved, vagy domainneved kiválasztását! Viszont azt a hibát sem szabad elkövetned, hogy napokig, hetekig egy helyben topogsz és nem tudsz közelebb kerülni a végső döntéshez.

Mutatok neked egy-két megoldást, amelyekkel viszonylag gyorsan juthatsz jó névötletekhez. Azonban a választás során tarts szem előtt, hogy hiába leszel szerelmes az ötletedbe, lehet, hogy közben 10 emberből 9 számára totál közömbös lesz az általad választott név. Én csupán egy ötletbörzét biztosítok neked, bízva abban, hogy ezek között találsz olyan megoldást, amely közelebb visz a célodhoz.

Milyen típusú nevet válassz?

Vannak olyan kérdések, amelyeket érdemes előre megválaszolnod magadban. (Figyelem! Az alábbiakban példaként említett neveket csak én találtam ki, fogalmam sincs hogy léteznek-e valójában!

  • Magyar nyelvű, vagy külföldiek számára is érthető nevet szeretnél?

Pl.: Legjobb Otthon Kft. vs. HomeStar Kft.,

legjobtartalmak.hu vs. clickmania.hu

  • Márkanevet szeretnél, vagy elmesélő nevet?

Pl.: kheops.hu vs. vizgazszereles.hu

Ez inkább csak a domainek esetében lehet kérdés, ott ugyanis a keresőoptimalizálás szempontjai is számíthatnak. Ha például gázszerelő vagy, és erre a domainneved is utal, akkor az ügyfeled már akkor sejteni fogja, hogy milyen szolgáltatást kaphat tőled, mielőtt megnyitotta volna a weboldaladat. Nem nagyon kell neki magyarázni.

  • Hajlandó vagy-e gyakran használt, iparágadra jellemző kifejezéseket alkalmazni, vagy inkább kerülnéd ezeket?

Pl.: Budapest-BAU Kft., Kovács Design, SzolnokDent Bt.

Ezek a kifejezések szintén segíthetnek abban, hogy az ügyfeled számára viszonylag gyorsan világossá váljon, hogy kb. milyen tartalomra, szolgáltatásra számíthat nálad.

Eszközök

A cégnév és a domainnév között vannak árnyalatnyi különbségek. A mai világban egy domainnév kiválasztása talán már fontosabb, mint egy cég neve. Utóbbit jellemzően csak cégpapírokon, számlákon szerepelteted, az emberek többsége nem is ismeri. A domainneved, márkaneved viszont fontosabb. Természetesen az a legjobb, ha egyezik a kettő, de erre sajnos nincs mindig lehetőség.

Nézzük, hogyan tudsz nevet generálni.

Névgenerátorok

Kézenfekvő megoldást jelenthetnek a különböző online névgenerátorok, ráadásul ezek között vannak egész jók. Az én kedvencem a namelix.com. Az oldal alapvetően angol nyelvre épül, így akkor lehet igazán hasznos számodra, ha nem zárkózol el a külföldi szavaktól sem. Ma már egyébként nagyon sok olyan kifejezés van a magyar szóhasználatban, amit az angolból veszünk át: digital, click, press stb. Például az én blogomnak is szerepel egy idegen kifejezés a nevében. A kontent (content) szó igazából tartalmat jelent, de ma már csak keveseknek kell ezt elmagyarázni, ezért nem féltem használni.

Névjavaslatok a namelix.com oldalon

A namelix.com oldalon annyit kell tenned, hogy beírod a vállalkozásodra jellemző kulcsszavakat, majd kattintasz egyet. Ezután beállíthatsz egyéb szempontokat, amelyeket szeretnéd, ha figyelembe venne a generátor:

  • csak rövid, vagy közepes, esetleg hosszú neveket is generáljon?
  • Mi legyen a név stílusa? Márkanév, idegen kifejezés, összetett szó, valódi szavak? Szerintem érdemes a márkanévvel (Brandable names) próbálkozni.

Két, vagy három kattintással nevek tömkelegét fogja kidobni a rendszer. Nézd végig őket alaposan! Természetesen lesz benne sok komolytalan, ezért lehet, hogy csak a századikban fogsz meglátni olyat, ami elindít benned valamit.  Ennek ellenére szerintem megéri a fáradtságot.

Ami nekem tetszik, hogy a generátor rögtön ad egy dizájnt is a neveknek. Becsomagolja a szavakat, hogy gusztusosabbak legyenek számodra. Ikonokat is használ, hogy rögtön lásd, vizuálisan mit lehetne kihozni egy-egy karaktersorozatból.

Kulcsszótervező

A hagyományos kulcsszókutatás is sokat segíthet neked. Ha szoktál SEO-val foglalkozni, és tudod mi az a kulcsszókutatás, akkor semmi mást nem kell tenned, csak a cégedre jellemző magyar kifejezéseket beírni a kulcsszótervezőbe. Ilyenkor a tervező azokat a kifejezéseket fogja kidobni, amelyekre a felhasználók leggyakrabban keresnek a Googleben.

A legismertebb kulcsszótervező eszközök:

Google Ads

Keyword Tool

Ubersuggest

Iparági szóösszetételek

Egyes iparágaknak megvannak a saját kis szavai, amelyek csak rájuk jellemzők. Ha a te területednek is van egy ilyen klasszikus kifejezése, akkor elég azt elővenned és mellé raknod egy egyedi azonosítót. Ez utóbbi lehet a neved, a település ahol szolgáltatsz, vagy bármi hasonló, ami csak rád jellemző. Akár egy olyan szórészletet is használhatsz, amit a namelix.com-on korábban láttál.

Az iparági kifejezésekre néhány példa:

  • Ingatlanfejlesztés – BAU
  • Szépségipar – BEAUTY
  • Fogászat – DENT
  • Grafika, belső építészet – DESIGN
  • Hírszolgáltatás – PRESS
  • Étel – GASTRO
  • Turisztika, vendéglátás – TOUR
  • Művészet – ART
  • Szállítmányozás – TRANS

Az ilyen szóösszetételek előnye, hogy elég beszédesek, hamar tudnak pozícionálni. A hátránya viszont az, hogy – valljuk be – ezek a szavak kicsit már unalmasak. De ne feledd amit fentebb írtam: a név csak az elején számít a felhasználónak!

Betűkettőzés

Ha van egy szó, amit szívesen használnál, de önmagában túl unalmas, akkor próbáld megbolondítani egy apró módosítással. Ez a megoldás rizikós is lehet, ezért csak óvatosan! Egy kevésbé észrevehető helyesírási hiba bonyodalmat okozhat az interneten. Ha karaktermódosításon gondolkodsz, akkor én a látványos betűkettőzést javaslom. Mutatok néhány hirtelen jött példát:

  • Designerr
  • Indigoo
  • Cargoo
  • oonline
  • DigitALL

Ne ez legyen az első, amivel próbálkozol, de bizonyos kifejezésekkel – főleg idegen hangzásúakkal – szuperül működhet.

Megoldások, amiket mindenképp kerülj!

Bár nem a jó névválasztással fogod elérni a sikereidet, azonban a rossz névválasztás már okozhat gondokat. Ezért mindenképp kerüld

  • a közismerten ciki kifejezéseket,
  • az obszcenitással, trágársággal viccelődő szavakat,
  • az áthallásos, vicces formában szexuális kifejezésekre utaló neveket.

Sajnos ezekre is akad példa.

Így teszteltem

Hagy meséljek el neked egy tanulságos kis esetet.

Mielőtt a domainnevemet kiválasztottam, kisérleteztem egy kicsit az egyik Facebook-csoportban. A Google Űrlapok segítségével készítettem egy tesztet, amelyben több, különböző domainnevet mutattam a kitöltőknek. A teszt résztvevőinek az volt a feladatuk, hogy írják le, hogy az általam mutatott domainnevekkel jelzett oldalak szerintük mivel foglalkoznak.

A tesztben feltűntetett domainneveknek a fele kitalált név volt. Néhányat hasamra ütve találtam ki, vagy olyan volt, amelynek a bejegyzésén épp gondolkodtam. A másik részük létező, jól működő domainnevek voltak.

Nagyon nem volt reprezentatív a felmérés, de az irányokat szépen megmutatta. A válaszadóknak rendkívül eltérő benyomásuk volt. Pedig olyan weboldalak címei is szerepeltek a tesztben, amelyek közismert, pénztermelő oldalak voltak. Általánosságban az alábbi megállapításokra jutottam a válaszok alapján:

  • A rosszul megválasztott, kevésbé beszédes nevekkel is lehet jó eredményeket elérni.
  • Ugyanazon nevek láttán sokszor teljesen másra asszociálnak a felhasználók. (Pl. a copy szót látva sokaknak a fénymásolás jutott eszébe. Nekem viszont a munkám miatt egyértelműen a szövegírás szinonimájaként él a fejemben. Hidd el, a te területeden is van olyan kifejezés, ami a leendő ügyfeleid fejében teljesen mást jelent, mint a tiédben. Szóval felesleges azon izgulni, hogy a kiválasztott név mennyire hatékony. Ez úgyis csak rajtad fog múlni.)
  • Az emberek bármilyen nevet képesek akár percek alatt elfelejteni. A teszt végén ugyanis rákérdeztem, hogy melyik az a három domainnév, ami legjobban tetszett a kitöltőknek. A válaszolók több mint fele nem tudta pontosan felidézni a számára tetsző neveket, amelyeket egyébként pár kattintással előtte olvasott. Csupán hasonló, vagy teljesen más kifejezéseket írtak le.

A lényeg

Ne aggodalmaskodj a neved miatt! Keress 4-5 ötletet, ami tetszik neked, ezeket 1-2 napig ízlelgesd, és utána bökj rá az egyikre. Hidd el, onnantól kezdve, hogy bejegyzed a cégedet, vagy a domainnevedet, egyik pillanatról a másikra el fogod felejteni azokat a névvariációkat, amelyeken addig dilemmáztál.

Nézz körbe, hány gagyi néven működő sikeres cég létezik! Igenis béna névvel is lehet nagyon jó eredményeket elérni. Talán számodra az én weboldalam neve is gagyinak tűnik. Ha igen, akkor azon leszek, hogy bizonyítsam: nem a név a siker záloga.