Mindenki pénzt akar keresni. Sok pénzt. Ha szétnézel a neten, akkor azt látod, hogy boldog-boldogtalan valamilyen online bizniszre esküszik, mert „abban van a lóvé”. A bevétel valóban fontos szempont, de szerintem a minőségi bevétel még fontosabb. Íme, kihívásom első 60 napja.
Ha össze kellene foglalnom, hogy eddig hogyan építgettem szerényen a marketinges tudásomat, akkor a következőket kell említenem. Évek óta bújom a magyar és a külföldi marketinges blogokat. Benne vagyok ezeregy vállalkozói Facebook-csoportban. Napi rutinommá vált, hogy esténként profi és kevésbé profi marketingesek hírleveleit olvasom. Üzleti és marketing témájú könyvek sorakoznak a polcomon.
Az elméleti alapozással tehát már jól állok. Csupán egyvalami hiányzik ebből az egészből: a megvalósítás.
Ez nem egy izgalmas történet eddig, ugye? Hiszen sok hozzám hasonló embert ismerhetsz, aki jegyzetel, tanul, azonban az igazán fontos lépéseket nem teszi meg. Talán te is ilyen vagy. Én azonban valamimkor 2020 nyarán eldöntöttem, hogy megteszem azt a bizonyos fontos lépést, és sokévnyi köldöknézés után végre a tettek mezejére lépek. Azaz
kitalálok valami olyat, amihez egyrészt értek, másrészt érdekli az embereket. Majd ennek a két összetevőnek köszönhetően piacra dobok valamit, amiből piszkosul meggazdagodok. 😀
Jó, tudom, ez kicsit vicces cél, de ez a helyzet. Nem akarom szépíteni a dolgokat. Viszont azt is tudom, hogy az emberek többsége ugyanerre vágyik: gyors sikerre és pénzhegyekre.
A tökéletes vállalkozási ötlet összetevője
2020 nyarán már tudtam, hogy a marketinges tudásom fejlesztésével párhuzamosan milliomossá is akarok várni. Pézmilliomossá, vagy időmilliomossá az nekem mindegy.
Elkezdtem tehát keresni azt a kincset érő szolgáltatást, amely bőven elegendő arra, hogy kötetlen és tisztességes életet biztosítson a családom számára. A keresés során botcsinálta pénzügyesként sok ötletre készítettem üzleti tervet, azonban rá kellett jönnöm egy fontos dologra. Hiába lenne kereslet egy általam kitalált szolgáltatásra, ha azt nem tudom szívvel-lélekkel csinálni, akkor félő, hogy 2-3 év múlva csak szenvedni fogok vele. Utálni fogom.
Tehát ez eddigiekhez képest – azaz hogy legyen tudásom, és legyen meg a kereslet – kicsit módosítottam a tökéletes vállalkozási ötlet összetevőit, az alábbiak szerint:
- fontos, hogy értsek hozzá,
- legyen rá kereslet,
- nagyon szeressem a témát.
Ezt így leírni elég egyszerű, de megtalálni azt az ötletet, amelyben mind a három összetevő megvan, már picit nehezebb.
Valamikor 2020. augusztus elején volt egy beszélgetésem Dallos Zoltánnal. Arról elmélkedtünk, hogy milyen céljaim lehetnek, és milyen lehetőségeim vannak. Szerintem elég gyorsan világossá vált Zoli számára, hogy bár vannak hosszú távú, ködös céljaim, de kikristályosodott elképzelésekkel még nem rendelkezek. Viszont volt négy visszatérő gondolat a beszélgetésünk során, amire építeni tudtunk:
- szeretek írni,
- lelkesen érdeklődök az online marketing iránt,
- egyelőre nem tudom, hogy pontosan mit akarok kezdeni ezzel a tudással,
- szerény, de tisztességes életet élek. Nem vagyok munkahelyváltási, vagy vállalkozásalapítási kényszerben. Tehát nem vagyok időprésben, nem siettet semmi.
Így hát közös erővel elég gyorsan arra jutottunk, hogy nekem a nulladik lépéssel érdemes kezdenem. El kell indítanom egy blogot, mely egyszerre keresi az online marketing iránt érdeklődő embereket, és kutatja azt, hogy mi érdekel engem legjobban az online marketing területén belül. Egyelőre tehát le kellett mondanom az instant meggazdagodásról és újra kellett definiálnom az álláspontomat, ami most így hangzik:
Nem akarok nagyon rövid időn belül, kevés munkával pénzhegyeket keresni. Lehet, hogy ez is megvalósítható lenne valahogy, de nem szeretnék meggondolatlanul fejest ugrani az ismeretlenbe. Még akkor sem, ha ez mostanában nagyon menő dolog, és mindenki az online bizniszre esküszik. Olyan megoldást keresek, ami izgalmas, motivál és később akár komolyabb bevételem is származhat belőle.
Tudom, ezt elérni több hónapba, vagy talán évbe is kerül, de ha vannak konkrét céljaim, talán nem tűnik majd olyan sok időnek.
Kész a full egyszerű stratégiám
Innentől kezdve tehát tudtam, hogy egy blogot akarok indítani, de még mindig rengeteg kérdés keringett a fejemben. Biztos, hogy honlapot kell építenem, vagy elég egy sima Facebook-oldal? Pontosan miről írjak és milyen stílusban? Hírlevelezzek, vagy építsek chatbotokat a feliratkozógyűjtésre? Esetleg csináljam együtt a kettőt? Legyek számlaképes, vagy ezt egyelőre hagyjam a fenébe? Továbbra is olvassak, tanuljak több profi marketingestől, vagy döntsem el, hogy ki az az egyetlen szakember, akinek a javaslatait követem?
Az idő múlásával ezek nevetséges kérdéseknek tűnnek, de egy kezdőnek ezeket is végig kell gondolnia. Szóval tisztáznom kellett magamban a legfontosabb teendőket, és kellett ennek az egésznek egy sorrendet szabnom. Végül ez lett a nem túl bonyolult stratégiám:
- Létrehozok egy saját weboldalt,
- egy éven keresztül blogolok és feliratkozókat gyűjtök,
- majd egy év után összegzem, hogy az olvasóim melyik témákat szeretik a legjobban, illetve azt is, hogy én mely témákról írok a legnagyobb kedvvel.
Jelenleg tehát ez a sorrend tűnik nekem helyesnek, úgyhogy ezek mentén haladok tovább. Ennek lett eredménye, hogy elindítottam a KontentLabort, amely mellett kitűztem magamnak három célt is:
- cél: egy éven belül megírok legalább 24 blogbejegyzést.
- cél: egy éven belül elérem, hogy 250 érdeklődő feliratkozzon a hírleveleimre.
- cél: egy éven belül komolyabban elmélyülök 2 marketinges témában.
Hogy miért pont ezeket célokat és számokat választottam, arról majd a későbbiekben írok.
Amit az első 2 hónapban tettem
Gyakran nyavajgok, amiért sokat kell dolgoznom a munkahelyemen, ennek ellenére az elmúlt hetekben megteremtettem a lehetőséget arra, hogy a családom és az állásom mellett mindig jusson időm a KontentLabor-projektre. Hozzáteszem, ehhez nagyban hozzájárult a feleségem és a gyerekeim türelme. Az elmúlt pár hónapban az alábbi munkát végeztem el.
A weboldal
Valamikor szeptemberben fogalmazódott meg bennem a KontentLabor gondolta, végül október 20-án regisztráltam a domaint és a tárhelyet a Rackforestnél. Sokat foglalkoztam a KontentLabor.hu kialakításával, felépítésével. Azt hiszem talán túl sokat is. Ráadásul a bénázásom miatt egy időre teljesen meg is halt az oldalam.
Ennek ellenére a sok pepecselést nem bántam meg, hiszen így most nyugodt szívvel tudok kizárólag az írásra koncentrálni. A weboldalt 2020. november 19-én tettem nyilvánossá. Ekkor indítottam el magam számára a visszaszámlálót, amely szerint legkésőbb 2021. november 19-ig el kell érnem a kitűzött céljaimat.
Az első blogbejegyzések
Megírtam az első öt blogbejegyzést, hogy ne csak egyetlen cikk árválkodjon a blogszekcióban. Ezeket az anyagokat kicsit még koncepció nélkül írtam. Ráadásul a második cikkben rögtön sikerült túlvállalnom magam. Úgy terveztem, hogy 5 nap alatt 5 online eszközt mutatok be a blogomban, amit nem tudtam tartani. Ezt egyelőre betudom az induláskor jelentkező nehézségeknek.
Eddigi tanulságok
Eltelt tehát 60 nap a weboldal élesítése óta. Ebben a 2 hónapban minimum három konklúzióra jutottam:
Nem elég a pénz
Tudom, hogy vannak profi szakemberek, akik arra esküdnek, hogy először egy egyszerűen megvalósítható profitábilis vállalkozást kell indítani. Azaz nem a hobbidra kell koncentrálni. Biztos vagyok benne, hogy ezek a szakemberek tapasztalatból beszélnek és az általuk javasolt hozzáállás is működik. Viszont nekem van időm, és a megélhetésem is biztosított, ezért megengedhetem magamnak azt a luxust, hogy valami olyasmibe kezdjek, amit nagy kedvvel csinálok. Kizárólag a pénzt kergetni nem túl motiváló.
Keményen rendszerezni kell
Nem érdemes mindenfelé szétszórni a projekthez tartozó cuccokat, mert annak rossz vége lesz. Én két különböző gépen szoktam dolgozni, és van egy olyan rossz szokásom, hogy sokszor asztalra mentem a munkáimat. Emellett néha Google Drive-ba töltöm az anyagaimat, néha pedig külső adathordozót használok. Ennek aztán totális káosz lett a vége. Úgyhogy ma már kizárólag egy külső winchesteren tárolom a KontentLabor összes tartozékát (képeket, cikkeket, adatokat, terveket).
Lépj tovább!
Nem csak beszélni kell róla, hanem tényleg meg kell próbálni elengedni bizonyos feladatokat. Iszonyatosan meg lehet csúszni, ha az ember a tökéletességre törekszik. Ráadásul úgysem lehet tökéleteset alkotni, főleg nem egy kezdőnek. Bármilyen erőbedobással végzed a munkádat, mindig szükséged lesz még egy napra a tökéletességhez. Szóval jobb túllendülni a dolgokon, és ha használható a weboldalad, vagy a szöveged, akkor tovább kell lépni. Bevallom, ez nekem borzasztóan ritkán sikerült.
Úgy tervezem, hogy a továbbiakban rendszeresen írok az előrehaladásomról. Ha szeretnéd nyomon követni a lépéseimet, akkor add meg az e-mail-címedet itt lent és mindenről értesítelek.