Több ezer marketinges vett részt abban a kutatásban, amely megállapította, hogy az e-mail még mindig egy hihetetlen mértékben megtérülő marketingcsatorna. Persze csak annak, aki használja. 😀 Egyértelmű, hogy használni kell! Ráadásul a pRóBAbaBa módszerrel elkezdeni sem nehéz.
Aki valaha foglalkozott üzleti blogírással, vagy bármilyen szöveges tartalomgyártással, az pontosan tudja, hogy ma már jellemzően nem az olvasók keresik a blogokat, hanem a bloggereknek kell megkeresniük saját közönségüket. Az olvasókért folyó versenyfutás hosszú évek óta töretlen. De megéri beszállni ebbe a versenybe, csak olvass tovább!
A fenti állítást a HubSpot 2020-ban készített felmérése is alátámasztotta, amelybe 3400 marketingest vontak be világszerte. A kutatásból sok egyéb mellett az is kiderült, hogy a tartalomgyártás különböző eszközei közül a blog volt a legfontosabb 2019-ben. 2020-ban egyedül a videók tudták megelőzni a blogokban közzétett szöveges tartalmakat.
Biztosra veheted, hogy a szöveg egészen addig a legfontosabb tartalomtípus marad, amíg a Google algoritmusa nem tudja pontosan értelmezni a hangalapú és a videós tartalmakat.
Mi köze ennek az egésznek az e-mailhez?
Blogot írni tehát még 2021-ben is megéri, feltéve, ha a tartalmadat el tudod juttatni a megfelelő célközönséghez. Na de milyen csatornákon tudod ezt legkönnyebben megtenni? Sorolom:
- A Facebookon – bár ott ma már inkább csak hirdetések formájában,
- egyéb, célközönséged által használt közösségi oldalakon (pl.: a Pinterest, a Linkedin, vagy a TikTok iparágtól és korosztálytól függően szuper csatornák lehetnek),
- Google-hirdetésekkel,
- keresőoptimalizálással,
- illetve e-mailben, vagyis hírlevelezéssel.
Őszintén szólva a hírlevelezés már baromi unalmas téma, ráadásul minimum egy évtizede temetik. Ennek ellenére most mintha reneszánszát élné. A HubSpot fentebb említett felmérése nem kevesebbet állít, mint hogy
az e-mail-marketing 2020-ban élénkebb és hatékonyabb volt, mint valaha. A kutatásban résztvevő 3400 marketinges visszajelzése alapján minden hírlevelezésbe fektetett 1 dollárért 42 dollárt kaptak vissza!
A honlap és a Facebook mellett az e-mail volt a harmadik legfontosabb csatorna a marketingesek eszköztárában 2020-ban. Nem csodálkozom, hiszen a 42-szeres megtérülés nem tűnik olyan rossznak. J
Nem kérdés tehát, hogy nekem is foglalkoznom kell a hírlevelezéssel. (Ahogy neked is.)
Milyen részcélt tűztem ki magam elé?
81 napja indítottam az egyéves kihívásomat. Az elmúlt hetekben az volt a célom, hogy előkészítsem a feliratkozógyűjtés alapjait. Azaz ha valaki feliratkozik a KontentLabor hírleveleire, akkor rögtön kapjon néhány automatikus üzenetet. Tehát a terv most az volt, hogy
elkészítsem életem első, rövid hírlevélsorozatát.
Három hét alatt szerettem volna eljutni odáig, hogy technikailag is élesítem a sorozatot. (Család és munka mellett ez sajnos ilyen lassan megy.) A megvalósítási terv így nézett ki:
- hét: A hírlevélsorozat céljának meghatározása, a sorozat logikai folyamatának és a levelek felépítésének átgondolása, megtervezése.
- hét: A levelek szövegeinek megírása.
- hét: Technikai beállítások és élesítés.
Olyan egyszerűnek tűnt ez az egész, főleg, hogy az elmúlt években rengeteget olvastam az e-mail-marketingről, illetve sok-sok hírlevelet olvasok a mai napig. Mégsem volt problémamentes a kivitelezés.
Hogyan sikerült a megvalósítás?
Örökzöld marketinges szabály, hogy egy jó hírlevél nem lehet egyenlő a direkt reklámmal. Szerencsére nekem nem volt nehéz figyelnem erre, hiszen nem értékesítek semmit, így kb. 0% promóciót tartalmaznak a leveleim.
Az elkészült sorozat összesen 5 levélből áll, amelyekkel az alábbi célokat szeretném elérni:
- A feliratkozó ismerjen meg engem, a szakmai múltamat, illetve a marketinggel kapcsolatos alapfelfogásomat,
- ismerje meg céljaimat és terveimet, amelyek ideális esetben számára is segítséget jelenthetnek,
- segítsen abban, hogy mielőbb megalkothassam a tipikus feliratkozóm karakterét (csúnya szóval az un. buyer personát).
Az első néhány nap simán ment, azonban a második héten zsákutcába futottam. Az 5-ből összesen 1 levél szövegét tudtam megírni. Eszméletlen sok időt szántam a levelek megírására, amelyek végül semennyire sem tetszettek. Úgyhogy töröltem szinte mindet. Ezzel együtt pedig buktam egy teljes hetet.
A próbababa módszer
Aztán kitaláltam egy módszert, ami segített.
Megkértem az egyik ismerősömet – aki a Pannon Filharmonikusoknál dolgozik, de mellette webshopot üzemeltet és hírlevelezik -, hogy legyen a próbababám. Egy héten keresztül ő volt az én tesztfeliratkozóm. Semmi más feladata nem volt, csupán olvasnia kellett a leveleimet.
- Minden nap megírtam legalább egy hírlevél szövegét.
- Minden nap elküldtem neki a hírlevélsorozat aktuális részét a saját, privát címemről. Pontosan úgy, ahogy élesben is ki fogom majd küldeni.
- 5 nap után pedig egy Zoom-meeting keretében visszajelzéseket adott a sorozatról. Elmondta, hogy mi tetszett neki a levelekben és mi volt az, amin javítana.
Ennek a próbababa módszerbek igazából két haszna volt: Egyrészt minden nap rajtam volt a nyomás, hogy minimum egy levelet megírjak. Hiszen valaki azt várta. Másrészt a hétvégi megbeszélés segített túllépni azon a bekattanáson, hogy a leveleim nem lettek tökéletesek. Ugyanis ennek köszönhettem a második hét bukását. Ha kíváncsi vagy a munkám végeredményére, akkor tessék, iratkozz fel itt és olvasd végig az összes levelet:
Tanulságok
Végül tehát egy komplett hónapom elúszott egy olyan munkára, amire reményeim szerint később egy-két nap is elegendő lesz. Mindenesetre három dolgot egyértelműen ki tudok jelenteni:
1. Társakkal könnyebb
Ha bizonytalan vagy leendő hírleveled minőségében, akkor keress egy olyan embert, aki hasonlít az általad elképzelt tipikus olvasódra/vásárlódra. Kérd meg, hogy legyen partnered a próbababa módszerben. De vedd figyelembe, hogy ez csak a kezdeti, fontos lökést adhatja meg neked. Tökéletes hírlevélre nincs garancia!
2. Könnyű mondani, nehéz tenni
Ez egy rém egyszerű kijelentés, de nagyon igaz. Hiába olvasol valamiről évek óta, egy idő után ez a tudás semmit sem számít. Kivitelezni baromi nehéz az elején, ennek ellenére fontos.
3. Gyorsulnom kell
Az egyéves kihívásomból eltelt 81 nap, de a potenciális követők megkeresésébe még bele sem kezdtem. Borzasztó lassúnak érzem a haladásomat. Ezzel valamit kezdenem kell.
Az e-mail-sorozat aktiválásával elindultam egy úton, ami arról szól, hogy megtudjam, mire vágynak a hírleveleim címzettjei és hogyan reagálnak az üzeneteimre. Ezt pedig csak akkor fogom megtudni, ha végre érdeklődőket terelek a blogomra.
Tehát ez lesz a következő lépés.